Rok od tragédie v Pardubicích. Vyšetřování běží, inspekce neřeší jen chybu strojvedoucího

Srážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekceSrážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekce

Inspekce řeší i zabezpečení stanice během rekonstrukce.

Drážní inspekce zveřejnila na svých stránkách prozatímní zprávu o vyšetřování nejtragičtější nehody na české železnici od roku 2008. Od srážky vlaku RegioJetu s nákladním vlakem v Pardubicích uplyne ve čtvrtek přesně jeden rok.

I když je bezprostřední příčina takřka stoprocentně jistá – chyba strojvedoucího RegioJetu – Drážní inspekce chce řešit i to, jak mohla zejména Správa železnic snížit riziko lidské chyby.

„Zabýváme se i okolnostmi a způsobem zabezpečení provozování drážní dopravy v železniční stanici Pardubice hl. n.,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Při nehodě vlaku z Prahy do polské Přemyšli zemřely čtyři ženy cestující v lehátkovém voze, 27 lidí bylo zraněno. Nehoda vedla u RegioJetu k odstavení tohoto typu lehátkových vozů.

Inspekce ve zprávě popisuje činnosti, které dosud ve vyšetřování provedla. Kromě běžných úkonů jako je ohledání místa mimořádné události či výslechu zaměstnanců došlo také k analýze obsahu materiálů dokladujících historii a změny ve způsobu zabezpečení jízd vlaků před a v době vzniku mimořádné události. Probíhá také analýza obsahu materiálů týkajících se problematiky ETCS při modernizaci pardubického uzlu.

Kvůli probíhají modernizaci nebyl ve stanici vůbec instalován národní zabezpečovač, který by riziko nehody mohl výrazně snížit. Národní zabezpečovač byl kvůli rekonstrukci odstraněn a čekalo se na zapnutí ETCS. Podle Správy železnic byl způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací v místě v souladu se zákonem o dráhách a příslušnou vyhláškou.

Po miliardové rekonstrukci je v Pardubicích horší zabezpečení. Tvoříme nebezpečné prostředí, říká školitel

Tagy drážní inspekce Pardubice hl. n. RegioJet srážka vlaků Pardubice srážka vlaků v Pardubicích
123 komentářů