České dráhy shání nové elektrické jednotky pro trať přes Třeboň, mají jezdit i do Rakouska

Dopravce se zaváže k odběru pěti jednotek.
České dráhy vypsaly soutěž na nové elektrické jednotky. Shání až deset jednotek s kapacitou nejméně 190 sedících pro provoz na českých a rakouských tratích.
Zakázku na jednotky označené jako EMU230 zveřejnil dopravce na profilu zadavatele. I když nespecifikuje, na jakých tratích budou nasazeny, z podmínek soutěže je patrné, že půjde o přeshraniční výkony z Jihočeského kraje do Rakouska.
Jezdit mají na budoucí elektrifikované trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic a dál do Rakouska. Jednotky musí být schválené pro provoz v Česku a Rakousku a umožňovat provoz pod napájecími systémy 25 kV/50 Hz AC a 15 kV/16,7 Hz AC. Maximální rychlost jednotek bude 160 km/h.
„V rámci platné smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v Jihočeském kraji do roku 2033 jsme se zavázali včas pořídit a po dokončení elektrizace nasadit nové elektrické jednotky na trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic s možností provozu až do Rakouska. S ohledem na obvyklé termíny výrobců při dodání a schválení nových vozidel jsme už nyní vyhlásili veřejnou zakázku na dodavatele,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Odhadovaná hodnota zakázky je 2,16 miliardy korun. Specifikem oproti jiným jednotkám bude větší prostor pro přepravu kol. Dráhy to vysvětlují zvýšeným zájmem o cykloturistiku na Třeboňsku.
České dráhy dodávku nových jednotek soutěží jako rámcovou smlouvu, zavážou se k odběru pěti jednotek, na dalších pět budou mít opci. Soutěž probíhá formou jednacího řízení s uveřejněním. Zájemci se musí nejprve kvalifikovat, poté budou podávat nabídky s cenou.
Dopravce bude nabídky hodnotit nejen podle ceny. Ta bude mít (včetně nacenění náhradních dílů) váhu při hodnocení 91 %. Dvě procenta v hodnocení bude mít hmotnost jednotky, sedm procent bude tvořit navýšení záruční lhůty nad požadované dva roky.