ČEZ se poprvé postaral o plavbu tankeru s LNG přes oceán

Plovoucí terminál v nizozemském Eemshavenu pokrývá třetinu spotřeby zemního plynu v Česku.
Do nizozemského terminálu v Eemshavenu dorazil téměř 300 metrů dlouhý tanker s LNG, jehož plavba byla poprvé plně v režii energetické společnosti ČEZ.
Dosud ČEZ vždy objednával LNG jako ucelenou službu a náklad převzal až v terminálu v Eemshavenu. Nyní měli pracovníci ČEZu poprvé na starost celý logistický řetězec, tedy jednání se zkapalňovacím terminálem v USA, pronájem lodi, nakládku i samotnou cestu z Texasu přes Atlantský oceán a návrat lodi zpět.
„Zvládnutím další části procesu zacházení s LNG posiluje ČEZ dále své know-how v oblasti obchodování s komoditami a tak i energetickou bezpečnost Česka,“ uvedl ČEZ v tiskové zprávě.
Terminál na LNG v nizozemském Eemshavenu je podle něj jedním z pilířů energetické bezpečnosti Česka. Šlo o vůbec první terminál na zkapalněný zemní plyn spuštěný v Evropě od začátku války na Ukrajině.
„Zatím do terminálu připlulo 51 lodí s nákladem 4,6 miliardy metrů krychlových plynu určeného pro Česko,“ doplnil místopředseda představenstva ČEZu Pavel Cyrani.
Nakládka 170 000 metrů krychlových LNG do tankeru nesoucího jméno Gordonwaters Knutsen dlouhého 299 metrů a širokého 46 metrů proběhla koncem dubna v terminálu Corpus Christi Liquefaction v Texasu.
Před samotným vyplutím lodi museli odborníci z ČEZu vyřešit mimo jiné celní a daňové otázky nebo pojištění. Museli také komunikovat s LNG terminály na obou stranách oceánu, pronajmout si samotný tanker a starat se o jeho cestu přes Atlantský oceán.
ČEZ musel nejprve ve Spojených státech nalézt partnera, od kterého zkapalněný zemní plyn koupí. Následně se plyn naložil na pronajatou loď, která se dle navigačních instrukcí ČEZu vydala na cestu přes oceán. Samotnou fyzickou navigací se zabývá kapitán lodi, ČEZ ale určuje, kam má loď doplout, kdy má být na místě nebo jaké palivo používat.
„Pro nás je to velmi cenná zkušenost, kterou jsme postoupili v procesu obchodování s LNG o významný krok dále. Kontrola nad přepravou nám umožňuje být flexibilnější a v budoucnu například přesměrovat loď tam, kde je po plynu největší poptávka. Kontrola nad lodí a jejím nákladem také zvyšuje bezpečnost dodávky plynu,“ řekl manažer ČEZ pro LNG David Viduna.
Do terminálu Eemshaven připlula první loď v září 2022. Zařízení umí z LNG vyrobit osm miliard metrů krychlových plynu ročně, z toho až tři miliardy mohou směřovat do České republiky. To pokrývá přibližně třetinu roční spotřeby České republiky. Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly britsko-nizozemský Shell a francouzská Engie. Většina lodí s plynem určeným pro Českou republiku vyplula ze Spojených států, ani jedna nepřiplula s ruským plynem.
Plovoucí terminál tvoří dvě plavidla, Eemshaven LNG a Energos Igloo, umožňující skladování a zpětné zplyňování. Do zařízení se na speciálně upravených tankerech dováží zkapalněný zemní plyn, který se po ohřátí v terminálu a převedení do plynného skupenství vpustí do soustavy přepravních plynovodů.