obrazok-zdopravy

Registr historických drážních vozidel už není tajný. Úřad otočil a seznam zveřejnil

Parní lokomotiva 498.104 Albatros. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 498.104 Albatros. Pramen: České dráhy

Zveřejnění má zabránit zmatkům, která vozidla jsou historická a která ne.

Drážní úřad změnil své původně odmítavé stanovisko k otevření seznamu historických drážních vozidel. Tento týden na svůj web umístil přehled všech vozidel, která jsou zapsána v registru jako historická.

Kompletní seznam vozidel, která mohou být provozována jako historická na celostátních a regionálních dráhách ČR, je nově ke stažení na webu Drážního úřadu.

Deník Zdopravy.cz se o tento seznam zajímal již na počátku roku, kdy Správa železnic po tlaku některých železničních nostalgiků umožnila požádat o výjimku pro provoz historických vozidel bez ETCS na tratích s výhradním provozem pod evropským zabezpečovačem.

Pokyn ministerstva. Správa železnic popisuje, jak skončil výhradní provoz a kdo může na koridor bez ETCS

Zveřejnění kvůli zmatkům

Ještě v únoru Drážní úřad vysvětloval, proč seznam není veřejný. „Drážnímu úřadu ze zákona nevyplývá povinnost vést seznam historických drážních vozidel. Udělení statusu historického vozidla se stanovuje formou rozhodnutí, které je výsledkem správního řízení vedeného Drážním úřadem. Toto řízení je ze zákona neveřejné. Ke zveřejnění této informace by nám musel dát souhlas provozovatel/vlastník vozidla. Proto není seznam běžně veřejně k dispozici,“ vysvětlila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Za tři měsíce je už seznam dostupný. „V uplynulých týdnech docházelo ke zmatkům v otázce toho, která drážní vozidla jsou uznána historickými a která ne. Aby měla Správa železnic i vlastníci vozidel přehled, které vozidlo je rozhodnutím Drážního úřadu uznáno historickým, rozhodli jsme se zveřejnit přehled uznaných historických vozidel s redukovaným množstvím informací vztahujících se k danému vozidlu. V seznamu jsou z registru uvedeny pouze takové údaje, které v této podobě zveřejněny být mohou,“ vysvětlila Straková.

Drážní vozidlo může být prohlášeno historickým, pokud byla jeho výroba ukončena před více než 40 lety a jsou-li jeho vnější vzhled a vnitřní uspořádání uchovávány a udržovány ve stavu podle původní technické dokumentace. Musí splnit podmínky pro provoz na české infrastruktuře.

Pokud má vozidlo status historického drážního vozidla, smí být provozováno pouze k uspokojování kulturních nebo volnočasových potřeb. Platí pro něj pak výjimka z povinné certifikace subjektu odpovědného za jeho údržbu i výjimka z požadavků technických specifikací pro interoperabilitu při jeho opravě nebo modernizaci.

Tagy Drážní úřad registr historických vozidel
13 komentářů