obrazok-zdopravy

Účet za „baterkové“ vlaky roste. SŽ pro ně soutěží další infrastrukturu za 200 milionů korun

Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dobíjení bude probíhat z 55 metrů dlouhé troleje.

Státní kasu čekají další výdaje se zaváděním provozu akutrolejových jednotek (BEMU) v Moravskoslezském kraji. Po loni uzavřené zakázce za 91 milionů korun bez DPH na instalaci tří dobíjecích stanic pro tento typ vlaků soutěží Správa železnic vybudování další infrastruktury ve stejných místech. Konkrétně jde o stanice Krnov a Budišov nad Budišovkou. Maximální hodnota zakázky je stanovena 199 milionů korun.

Na první pohled se může zdát, že se nyní soutěží to samé, co loni. „Loni jsme zadali zakázku na první, technologickou část investice a nyní se soutěží stavební práce. Čili již probíhá výroba kontejnerů s potřebnou technologií pro dobíjení jednotek, které se po stavebních úpravách ve stanicích nainstalují na připravené plochy,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

První dobíječky pro vlaky. Jedna vyjde na 30 milionů korun, SŽ je postaví na třech stanicích

Součástí nové soutěže není stavební část ve Štramberku. Ta byla zadána již dříve jako podlimitní zakázka. Ve Štramberku je plánován dřívější termín zprovoznění dobíjecího bodu již letos v prosinci. Ostatní dvě mají být dokončené do prosince 2026. Dobíjecí místo bude zřízeno v délce zhruba 55 metrů formou dobíjecí troleje na 25 kV.

Náklady přes půl miliardy

První zakázku na instalaci dobíječek získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). Technologie bude v kontejnerech standardizovaných rozměrů pro jejich možnou přemístitelnost. Musí umožňovat dálkovou signalizaci vybraných stavů a parametrů včetně dálkového ovládání.

Další náklady na provoz BEMU v Moravskoslezském kraji ještě Správu železnic čekají. Půjde o zařízení pro odstavování BEMU ve Frýdku-Místku nebo také vybudování nástupiště pro soupravy BEMU a další úpravy v Suchdole nad Odrou. Celkové náklady odhadla Správa železnic na 550 milionů korun.

I přes zavedení provozu BEMU jednotek počítá Správa železnic s elektrizací některých úseků. Součástí plánované modernizace úseku Krnov – Opava – Ostrava bude do roku 2030 podle plánů Správy železnic i elektrizace úseku z Krnova do Opavy.

V kraji jezdí zatím čtyři BEMU jednotky. Ty zatím zvládají provoz díky krátké vzdálenosti od elektrifikované trati bez nutnosti dobíjecího bodu. Dalších patnáct má vyjet v prosinci 2026. Kraj plánuje nasazení na trasách Ostrava – Nový Jičín, Ostrava – Budišov nad Budišovkou a Ostrava – Opava – Krnov. Vzniknout má také nová okružní vlaková linka Moravskoslezským krajem z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín, Frýdek-Místek zpět do Ostravy.

Akutrolejová jednotka vyjela na další tratě, ČD ji testovaly na spojích z Vítkova a Nového Jičína

Tagy BEMU Moravskoslezský kraj Správa železnic
14 komentářů