Účet za „baterkové“ vlaky roste. SŽ pro ně soutěží další infrastrukturu za 200 milionů korun
Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dobíjení bude probíhat z 55 metrů dlouhé troleje.
Dobíjení bude probíhat z 55 metrů dlouhé troleje.
Strašná prasárna, nechápu proč se tam raději nepostaví infrastruktura pro klasický provoz pod trolejí.
Ta uz se tam buduje 40 let :)). Zaplat pan buh za BEMU. Jinak bysme jezdili doted v hurvinkovi :).
Dovolil bych si poukázat na to že tu už rok jezdí baterkové jednotky i bez uváděných nabíjecích „pomůcek“ takže je to otázka „jen“ toho na jaké tratě je chceme poslat…
Když to porovnám s cenou za elektrifikaci z Brna do Zastávky, tak dobrý. Co dobrý, výborný!
Ale to se neda pomerovat. Brno – Zastavka nebyla jen prosta elektrifikace.
Chápu to tedy dobře, že v rámci salámové metody se aspoň podařilo změnit to, aby v rámci těch akcí vznikly „předstihové kousky troleje“ namísto nějaké té napájecí kolejnice, která by se pak musela dát pryč a „dokončení elektrizace“ tak akorát zpochybňovala? No, asi v rámci možného dobrý výsledek.
Ještě lepší kdyby se třeba podařil jeden celý mezistaniční úsek… aby mohl dobíjet aniž by u toho musel stát…
To předpokládám „na základě provozních zkušeností“ někdy za 5 let. 🙂
To by bylo tak na dalších deset let a nějakou tu miliardu navíc.
O jaké „napáiecí kolejnici“ je řeč? Nejsme přece v metru, ty jednotky napájení ze třetí kolejnice, pokud vím, neumějí, navíc při napětí 25 kV by takové řešení bylo asi dost náročné.
A rozhodně nepředpokládám, že by ty krátké napájecí troleje byly instalovány nad hlavními kolejemi, možná nebudou ani vůbec nad dopravními kolejemi, takže jejich „předstihovost“ ve vztahu k možné budoucí klasické úplné elektrizaci je poněkud sporná.
Neexistuje smajlík na hysterický smích, který mě přepadá při čtení těchto řádků…
Zdravý rozum pláče
My to prostě zavedeme, ať to stojí co chce
Tak spousta těch věcí, které jsou v článku uváděny nesouvisí přímo s BEMU. Např úprava žst. Suchdol n. O. – tam to je z důvodu umožnění jízdy ve směru z Ov do NJ. Jestli tam bude jezdit diesel, EMU, BEMU, nebo třeba vodík je úplně jedno. Stejně tak infrastruktura pro osobku ve FM. Ta chybí tak jako tak…. Pokud se povede někde natáhnout dráty, kontejnery s technologií pro dobíjení lze přemístit. Proto to je v kontejnerech…..
Tomas přesně tak.👍 Chtěl jsem to napsat podobně. 👍 Suchdol nad Odrou je prostě ohledně možností tam jezdit bez přestupu. Tedy investice do infrastruktury… Frýdek Místek pak vzhledem k zavedení Ostravského kolečka (linka S7) ale také Beskydského kolečka které umožní mimo jiné odstavení dalších dieslů z dalších tratí. Díky pantherum EMU BEMU dojde mimo jiné i k dalšímu sjednocení flotily vlaků. A zázemí ve FM by se stavělo i tak a jeho využití či samotná existence bude přínosem pro všech 15+4 ks BEMU… Co by mě nyní zajímalo vzhledem k zavedení Ostravského kolečka je řešení úseku Těšín Cieszyn. Nejlepší by… Číst vice »
„Ostravské kolečko“ nazývané S7 je pitomost. Ještě větší nesmysl je „Beskydské kolečko“. Diletanti z MSK a KODISu by měli jít od válu !
Klid. Když to budete kravina, lidi budou řvát a ono se to zruší stejně jako rozdělení tratě Český Těšín – Opava Východ.
To rozdělení ve Svinově příliš šťastné opravdu nebylo.
Proč by však měl někdo řvát že třeba z FnO do Příboru pojede bez přestupu ve Frenštátu a Veřovicích. Už teď lidí třeba na trase Veřovice Studénka OV centrum přibylo. Méně přestupů a nové vlaky stejně jako v jiných krajích přilákaly nové cestující.
A proto budou BEMU jezdit Krnov-Opava-Ostrava v trase spěšňáku a na Těšín bude zase přestup 🙈 K vrácení os.vlaků S1 do původní podoby došlo jen proto, že zkrachovala koupě Panterů 640.204 a 205 z dotací MSK. Nikoho nezajímalo, že lidi řvou kvůli přestupu. Rozbilo se spojení R27 ze Středu směr Opava, Panter přijíždí do Svinova minutu před odjezdem rychlíku, lidi si stěžují a nikdo nic neřeší. Přitom by stačilo aby z Ostravy-Střed vyjel o 5 minut dříve a třeba to odstál ve Svinově 😬 KODIS je banda hlupáků, ignorantů a dopravních analfabetů.
Až to bude možné bude R27 jezdit z do Ostravy Kunčic. S1 bude jezdit Opava Východ Havířov Střed. Nevidím na plánech Msk či Kodis nic katastrofického. Nebezpečí spíše hrozí od lidí kteří problém v uzlu s kapacitou a dalšími náležitostmi vnímají respektive řešili by stylem to 5 minut sem a to 5 minut tam. Zbytek vlaků ať se třeba teleportuje. Nevíte nic a urážíte lidi pod rouškou anonymity. Nic víc.
Já jsem v tom vašem kapacitním uzlu jezdil 10 let s rychlíky ze Středu a tak trochu si pamatuji jak frekvenci cestujících, tak možnosti tras vlaků a zrovna mezi Ov-hl.n. a Svinov problém zrovna není, takže 5 minut semtam provoz nijak nerozhodí. Jen mě udivila nesmyslná časová poloha vlaků Sp 33xx a nemožnost přestupu na rychlíky R27, což postihlo nemálo cestujících. Patrně máte s KODISem úzkou vazbu, když je tak obhajujete. V tom případě jim vzkažte ať své revizory nejprve naučí tarify, než budou ve vlaku nesmyslně dupat cestující a vlakvedoucí ČD.
Hm. Takže podle Vás je lepší držet na každé trati soupravy zvlášť i s posádkou a pokud možno nechat všechny a všude přestupovat. No i toto je názor. Mohl bych znát odpověď proč je to lepší mít to násobně dražší a ještě s přestupem? Moc předem díky.
Přestupy ve Frýdku, Frýdlantě resp. Frenštátě na kdysi nejzatíženější neelektrizované jednokolejce hovoří za všechno. Diletantskými zásahy MSK a KODISu zde došlo za několik posledních let k poklesu cestujících o cca 2/3 ! MSK má navíc nejvyšší úhradu za vlkm v ČR ! Na zcela zbytečnou „okružní“ S7 se bude od Frýdlantu na Ostravu přestupovat ve F-M (?). A po zcela debilním nápadu MSK a KODISu vést spojení Ostrava- Val. Mez. přes Kopřivnici bude přestup od Frýdlantu ve Veřovicích ? Ono to „Beskydské kolečko“ je ze stejného ranku nesmyslů jakým je ukončení elektrizace ve Frenštátě p.R. -městě. A je tedy vidět,… Číst vice »
Tak ohledně OV VM přes FM FnO FpR. Tady jde již z hlediska zjištění přepravních proudů především o historickou záležitost kterou v případě přímé jízdy z OV do VM a zpět zajistí to spojení přes Kopřivnici. Každé místo/kraj i tratě má svá specifika ale mají i datové podklady a různázjištění. Chápu že se o tyto podstatné věci dnešní doby nezajímáte a preferoval by jste souvisle jedoucí osobní vlak OV FM VM případně dále. Ekonomické hlediska které kolečka upevňújí jsou však v zvolených konceptech jednoznačné navíc podpořené podklady o přepravních proudech a některými dalšími náležitostmi. Nezbývá vám tedy nic víc než… Číst vice »
Nechápete bohužel, stejně jako diletanti z MSK a KODISu zásadní věc. Vlaky prostě nejsou tramvaje pro přepravu z konečné na konečnou (a v plném obsazení). Takže ještě jednou: 1) Přímo z OV do VM dnes vůbec nikdo nejede přes FM ani přes Kopřivnici, ale jede rychlíkem přes Hranice. MSK navrhované a vámi obhajované spojení „bez přestupů“ přes Kopřivnici je jen na úkor stávajícího spojení přes FM, podle vás historického. V úseku Veřovice – Štramberk navíc využívá lokální trať s danými spádovými a směrovými a tedy i rychlostními omezeními bez zásadní možnosti změny. V přímé souvislosti s tím se pak i… Číst vice »
Je to zde přesně naopak než uvádíte. Je potřeba navrhovaný stav brát či nahlížet na něj jako celek. Měl by jste se s ním seznámit… 1. Samozřejmě že dnes nikdo nejede přes FM ani Kopřivnici když nic nejede přímého. A samozřejmě rychlejší to je přes HnM. Ale přes tu Kopřivnici to pojede z důvodů toho že i mezi OV a VM jsou města a obce. A nebude to začínat přece třeba v Polance… V budoucnu se uvádí i vlaky po VRT OV HnM a pokračování do Vsetína po klasické tratí To je však jediné co jsem na návrhu VRT považoval… Číst vice »
Potvrzujete, stejně jako Pánové Unucka, Podstawka, Stejskal a další svoji naprostou nekompetentnost. Tzv. „přepravní proudy“ využívá KODIS pouze k likvidaci železnice a její náhradou autobusy. Push-pully jezdí v so, ne a svátky až do Frenštátu jen proto, že místo 43 busových spojů Ostrava – Frenštát jich v so, ne a svátky jezdí jen 13. Běžte se podívat na UAN. Do VM jezdí PP na temperování, bo ve FM na to nějak zapomněli – protože ani za posledních 25 let nic neudělali pro zvýšení rychlosti a elektrizaci na 323, kde ovšem mezi OV a Veřovicemi podle vás žádná města a obce… Číst vice »
Musel by jste k jmenovaným pánům přidat i komlet jména ze Zlínského kraje. Ale i třeba jejich koordinátora dopravy. Tyto záležitosti jsou konzultovány dlouhodobě a je na nich trvalá shoda. Opravdu Vám nezbývá nic jiného než podat to trestní oznámení. Jde už o desítky lidí kteří ohrožují veřejné finance a již ve dvou krajích dle Vás. A jestli to nesahá dále to spiknutí proti osobním vlakům OV VM. Taková správa železnic nebo univerzita Pardubice která se na plánech podílela? Nebo jste možná plány krajů Zlínského a Moravskoslezského nepochopil. Nebo neseznámil se snimi? Vždyť s uzlem VM se počítá včetně přípojů.… Číst vice »
A není divné,že kraj chce BEMU a SŽ musí stavět místa pro dobíjení?Neměl by financovat kraj jakožto objednavatel?
Kontejnery lze přemisťovat….
A jak ta přemístitelnost souvisí s tím, kdo je má financovat?
Zaplatí je MSK a pak budou třeba v Plzni?
Ne. Dopravce platí Sprželi za dodanou elektřinu.
A kdyby kraj chtěl čistě elektrickou, tak má troleje financovat kraj, aby ty peníze ze SFDI šly s více přeskoky?
Trolej je univerzálně využitelná i pro ND, takže klasickou elektrizaci normálně stát, baterkové experimenty = kraj. 🙂
Tak ty kontejnery mají univerzální výstup a určitě by se daly použít i prostě jen k posílení trolejového vedení do vzdálených míst. Jen by místo dvou metrů pasu byl trolejový drát, ne? Nebo snad umožňuji jen ostrovní provoz?
To si představujete trochu, jak Hurvajs válku. Kontejner je nabíječka bez vazby na cokoli a s velmi omezeným výkonem. Na 100% ji nemůžete připojit k průběžné troleji, natož ve střídavině.
Těžko říct jak tato konkrétní napaječka, ale v principu jde k troleji připojit i levný čínský fve měnič:)
Nákladní doprava do Krnova, Budišova nebo Nového Jičína je zanedbatelná a může být obsluhována dýzlem nebo duálem. Štramberk a Nošovice jsou na tom o něco lépe.
Do Krnova rozhodně zanedbatelná není. Štramberk na tom zas tak dobře není a spíš tam bude další pokles.
Jen bych dodal, že se s elektrizací nepočítá jen na Krnov, ale rovněž do roku 2030 do Štramberku, kde od letoška jako první BEMU jezdí. Viz schválené studie, ale také myslím, že už byla aktualizovaná mapa SŽ.
Trať do Štramberka se elektrizuje už 40 let. Podle poslední ze všech studií (Beskydy) tam už měly 3 roky jezdit EMU….
V optimistické variantě dojde k natažení drátů po životnosti AKU, takže z BEMU bude EMU.
Jen mezi tím tam zmizela naprostá většina nákladní dopravy, kvůli které by tam dřív ta elektrizace měla hlavně smysl.
Nemohla by ta parta co počítá návratnost nabíjení lolalek za půl miliardy jít počítat návratnost elektrifikace tratí, zdvojkolejňování a nebo i úplně nových tratí?
Nemohla, to počítá jiná parta a vráne vráně oči nevyklove. 🙂
Prosím vás, jak tady chcete stavět jakoukoliv infrastrukturu? Uděláte studii, projekt a hned se vylíhne nejaká občanská „inycijatýva“ která vám do toho začne házet vidle. A když ne aktivisti, tak neúspěšný účastník soutěže.
U silnice to kupodivu jde, akorát tam to zpravidla nezařízne hned na začátku sám investor
Jako třeba v Černošicích, kde nechtějí bludiště z modrého zábradlí? V Úvalech, kde místní obyvatel nechce protihlukovou stěnu mezi tratí a svým barakem? V Kolíně, kde Spržel nedokáže vysoutěžit firmu na zkrácení zastřešení nástupišť.
Jo i ŘSD mělo takové nápady, nedokázalo babě Havránkové vyměnit farmu za stejný pozemek jinde.
Jo ták, tak radši nebudeme dělat nic, zívat a za erární prachy se v klídku válet u kreslení studií.
Neříkám, že nedělat nic. To jste špatně pochopil.
Halík, myslete politicky!
Také jsem si koupil nabíječku a teprve potom kabel. Zakázka se mi prodražila.
Platil jsem 2x poštovné a balné.
A neměl by podle evropské legislativy na konci USB-C konektor místo té troleje?🤔😃
Neříkejte 2x, přide Číňan a udělá to.