Berlín – Neapol vlakem. Tři státní dopravci se dohodli na nejdelším vysokorychlostním spoji v Evropě

Postupně se spojení rozšíří na pět párů denně.
Od prosince 2028 má v Evropě vzniknout zatím nejdelší spojení vysokorychlostním vlakem. Německé dráhy Deutsche Bahn, rakouské ÖBB a italská Trenitalia se domluvily na zavedení nových přímých rychlovlaků napříč třemi zeměmi. Nejdelší spoj z nich má propojit Berlín s italskou Neapolí, překoná tak přes 1 700 kilometrů.
Novou spolupráci, kterou tento týden podepsali šéfové tří dopravců, poznají cestující už od prosince příštího roku, kdy odstartuje nové spojení z Mnichova do Milána a Říma. Na trase budou jezdit italské rychlovlaky ETR 1000 nazývané jako Frecciarossa. Spojení Berlín – Milán a Berlín – Neapol začne o dva roky později.
Doba jízdy mezi Mnichovem a Milánem bude přibližně šest a půl hodiny a mezi Mnichovem a Římem přibližně osm a půl hodiny. Z Berlína do Neapole by vlak měl při stávajících jízdních dobách dojet za necelých čtrnáct hodin. Vzhledem k plánovanému otevření Brennerského úpatního tunelu na konec roku 2032 se očekává zkrácení doby jízdy přibližně o jednu hodinu.
Nové spojení je jedním z deseti projektů vybraných Evropskou komisí na zlepšení přeshraniční udržitelné dopravy.
„Náš společný projekt dále podpoří prosperující odvětví mezinárodní dálkové dopravy. Vzhledem ke složitým rámcovým podmínkám lze úspěšné přeshraniční dálkové dopravy v Evropě dosáhnout pouze spoluprací,“ uvedl Michael Peterson z Deutsche Bahn.
Trenitalia nechala už část jednotek Frecciarossa 1000 upravit pro provoz v Rakousku a Německu, poté začne testování. Trenitalia provozuje tyto jednotky jako osmivozové se 462 místy.
V roce 2026 začne spojení nejprve s jedním párem vlaků mezi Mnichovem a Milánem a Římem a Mnichovem. Od roku 2025 bude mezi Německem a Itálií pět párů vysokorychlostních spojů.