Čím větší tendr, tím přísnější podmínky. Šéf ÚOHS zamítl námitky Stadleru k automatizaci metra

Jde o největší zakázku v historii dopravního podniku. Nové vlaky a dopravní systém vyjdou na 86 miliard.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna zamítl rozklad společnosti Stadler Praha a potvrdil správnost postupu pražského dopravního podniku (DPP) při zadávání veřejné zakázky na vlaky a dopravní systém automatizace linky metra C a nové linky D. Rozhodnutí již nabylo právní moci, ÚOHS o něm informoval v tiskové zprávě.
Prvoinstanční rozhodnutí úřadu padlo už v březnu letošního roku, Stadler se následně obrátil na předsedu úřadu. I ten však návrh zamítl s tím, že nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření.
Jedná se o největší zakázku v historii dopravního podniku, odhadovaná hodnota je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provoz metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.
Stadler měl o účast v tendru zájem, nakonec se ale do soutěže nepřihlásil právě kvůli nastaveným kvalifikačním podmínkám. Následně pak podal stížnost k antimonopolnímu úřadu.
Úřad posuzoval námitku Stadleru, že DPP nepřipustil uplatnění dosud nedokončené referenční zakázky. Podle ÚOHS je sice možné, aby zadavatel přijal i referenci na dosud probíhající zakázku (pokud si to tak předem stanoví) a v některých případech je to i vhodné, například pokud jde o nový trh s nedostatkem dokončených referencí. O takový trh ale v Praze podle úřadu v daném případě nejde.
„Proto zadavatel nemusel mít důvod k akceptaci nedokončených referencí. U dokončených referencí má zadavatel jistotu, že dodavatel zvládl všechny fáze realizace,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.
Stadler neuspěl ani s námitkou proti údajně restriktivním požadavkům zadavatele na člena týmu „Specialista zabezpečovacího zařízení“. „Zadavatel i tento požadavek přesvědčivě odůvodnil,“ dodal Švanda s tím, že podle jeho úřadu na trhu dostupní specialisté s požadovanou praxí jsou.
Firma se zatím k rozhodnutí antimonopolního úřadu nevyjádřila.
Složitá zakázka
„Přestože zadavatel stanovil do jisté míry přísné zadávací podmínky, jeho zájmem je zdárné dokončení projektu, přičemž předmět veřejné zakázky je rozsáhlý, složitý, finančně nákladný a komplikovaný. Požadavky zadavatele je proto nutné považovat za legitimní a odůvodněné, protože obecně platí, že čím složitější je předmět veřejné zakázky, tím přísnější požadavky může zadavatel stanovit,“ vysvětlil své rozhodnutí ÚOHS.
Antimonopolní úřad zamítl stížnost Stadleru v obří zakázce na automatizaci pražského metra
DPP veřejnou zakázku probíhající formou soutěžního dialogu vyhlásil v polovině dubna 2024. V prosinci 2024 obdržel žádosti o účast od dvou uchazečů. Podle informací Zdopravy.cz jde o sdružení Škoda/Siemens a Alstom.
Podané žádosti uchazečů z hlediska splnění kvalifikačních kritérií DPP zatím posuzuje. Poté bude následovat jednací fáze probíhající formou zmíněného soutěžního dialogu. Součástí řízení u ÚOHS bylo i předběžné opatření zakazující uzavřít smlouvu, toto omezení tak nyní končí.
Dopravní podnik prozatím poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.
Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.