Čím větší tendr, tím přísnější podmínky. Šéf ÚOHS zamítl námitky Stadleru k automatizaci metra
Budoucí podoba stanic metra Nemocnice Krč na trase D. Pramen: Praha.eu/Jiří Černický

Jde o největší zakázku v historii dopravního podniku. Nové vlaky a dopravní systém vyjdou na 86 miliard.
Super zpráva!
Jen se zase musím pozastavit nad počtem poptávaných vozů. 69 vlaků pro linky C a D mi přijde velmi málo.
Není to tak úplně 69 vlaků. Je to prozatím 69 vlaků. A není to až tak málo, celé Céčko má prý 53 souprav M1 a první série byla 22 souprav.
…tak hlavně aby ty vlaky měly kde jezdit.
Mezi Olbrachtovu a Pankrác se všechny ani nevejdou.
Tam ani nepojedou. Respektive tenhle úsek se samotný neotevře.
Zdravím, jsou veřejně známi účastníci, kteří se zapojili?
Nabídky jsou dvě od Alstom a od Škoda/Siemens.
Sympatická „Malá domů“ in progress….
Stejně to nebude kam instalovat, když stejný úřad vyhověl námitkám u zadání stavby samotných tunelů. 🙂 A do té doby…
Do té doby se to může instalovat na C, což bude náramně zábavná akce, protože autonomní vozy nejspíš nemohou vyjet bez mezistěn a současné vozy pravděpodobně nedokáží u stěn zastavit, navíc to pro DPP bude první autonomní provoz. To vše na nejvytíženější dopravní tepně v zemi
Takže nejdříve dáme autonomní vozy s fírou, klidně ve smíšeném provozu se současnými a až pak nakonec nainstalujeme stěny a zbavíme se strojvedoucích. Nebo takle by to nešlo?
Asi jo, čekal bych to tak. Jen to bude vyžadovat do těch nových vozů instalovat kabinu strojvedoucího a stávající zabezpečovačku, ale to snad není nic nemožného.
Kabinu to asi nepotřebuje. Stačil by ovládací panel jako u tramvaje plus dozor ve stanici. Do doby, než by byly dveře. Ale M1 tam zastaví, takže na C by to nemělo vadit.
Jo jasně, a kluci budou mačkat čudlíky, když se pan říditel zrovna bude dívat na druhou stranu. 😀
Právě, zrovna tady by se jaksi dvoustaniční experimentální provoz na déčku hodil.
No, nevím. Experimentální provoz si snad můžou udělat někde na zkušební trati, ne? Jako jasně, nebude to v tunelu a konfigurace kolejiště nebude přesně stejná, ale zato to bude přístupnější. Navíc teda na Déčku prý není hotová celá Olbrachtova, někdo na DOD říkal že část technických prostor bude až s 1D1b
Proč by M1 nemohly zastavit u stěn?
Co brání tomu zadat nové vlaky tak, aby byly rozložením dveří kompatibilní s M1?
Když na to přijde, M1 mají cílové brzdění od začátku a taky zastavují s centimetrovou přesností, protože ta linka je od 90. let prakticky ve stupni GoA 2.
Opravdu mají centimetrovou přesnost? Já jsem myslel, že to je věc co budem mít nový systém navíc. No, díky za info, budu vám věřit a ráno si to oměřím
Pa135 umí zastavit na místě. Co neumí je zastavit včas – pokud má zpoždění, může strojvedoucí zkracovat jízdou na ruku (mezi tím co dovolí zabezpečovačka a co
Proč by autonomní vozy nemohly vyjet bez mezistěn? Ta závislost je opačná – nejdříve potřebujete přesné zastavování, což zajistí např. autonomní soupravy. Teprve pak můžete instalovat mezistěny.
no, včera jsem byl na Zličíně, a tam (asi) testují ty mezistěny u prvního vagónu. Celkem v pohodě se tam s vagónem trefili. Ale proč to testují zrovna tam, to nevím, jestli že je tam depo a dílny Siemensu..
Myslím že jde o separátní projekt který řeší autonomní obraty, což je snazší disciplína, protože tam nejsou cestující a tak se snáz brzdí s centimetrovou přesností. Navíc testování jinde než na konečné by byl problém, protože by do toho lezli lidi – na Zličíně to myslím je (nebo alespoň určitě bylo) tak že k tomu testů lidé nemohou
Ano, je to tam obehnané plotem.
A on si Stadler myslel, že by tu mohl uspět? Naivní…
A Alstom je taky pořád naivní, zatímco Siemens už se poučil. No možná příště bude třeba Siemens-Škoda vs. Alstom-AŽD, to už by byla zajímavá soutěž.
Alstom se zakazky normalne ucastni, narozdil od Sradleru, ktery do toho sel sam i kdyz vedel ze pozadavky neplni. Pozadavek u zakazky za 80 mld., aby autonomni rizeni uz nekde fungovalo, mi neprijde zadny premrsteny. Stadler se mohl spojit s nekym, kdo to ma uz v provozu
Pořád si stojím za tím, že traťová zabezpecovačka a vozy jsou jiná věc a mělo by se to tendrovat zvlášť kvůli větší transparentnosti a nižší konečné ceně, jako to dělají v Singapuru. Koneckonců výrobce dveří, automatizace a vozy typicky bývají i tři různí dodavatelé.
Zvlášť to můžete soutěžit tehdy, když to dokážete zadat tak, aby do sebe obě části perfektně zapadly, a dokážete rozsoudit, na které straně je problém, pokud něco nefunguje.
Pokud tohle nedokážete, je daleko lepší nechat si to dodat jako celek. Protože pak nemusíte řešit, jestli je problém v traťové nebo vozové části, protože je to pořád problém toho stejného dodavatele.
(A ano, bylo by fajn, kdyby DPP tu kompetenci měl. To bychom se ale k veřejné správě museli chovat jinak, než se chováme.)
No nevím, vozy i zabezpečovačky jsou čím dál složitější, úplně se mi nezdá že by dávalo pro DPP s jeho čtyřma tratěma smysl udržovat si takovou odbornost. Nové vozy se kupují tak jednou za dvacet let, to dává smysl outsourcovat někomu kdo to řeší častěji