obrazok-zdopravy

Havran a Korbelka. Slováci dostaví svou D1 do Košic, na trase budou dva tunely

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Stavba vyjde v přepočtu na 37 miliard korun.

Poslední úsek slovenské dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi, který dosud není ve výstavbě, má platný posudek vlivu na životní prostředí (EIA). Prvostupňové rozhodnutí potvrdil slovenský ministr životního prostředí Tomáš Taraba.

Jak informuje agentura TASR, na základě EIA bylo stanovených 46 podmínek k eliminaci či zmírnění vlivu stavby na životní prostředí. Během výstavby i provozu dálnice se tak bude například monitorovat kvantita a kvalita podzemní vody či provádět měření hladin podzemní vody a vydatnosti zdrojů podzemních vod.

Součástí úseku D1 Turany – Hubová budou dva tunely. Tunel Havran má mít na délku 2,9 kilometru, tunel Korbelka 5,9 kilometru. Postaví se také jedenáct mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky nebo nové středisko správy a údržby.

D1 Turany - Hubová. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

D1 Turany – Hubová.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Momentálně běží tendr na zhotovitele stavby. Vypsán byl v srpnu. Jak již deník Zdopravy.cz dříve informoval, výstavba by měla trvat sedm let. Jde o největší investici v historii Národné diaľničné spoločnosti (NDS), vyjde na 1,473 miliardy eur bez DPH (37 miliard korun).

Šéf NDS považuje pro propojení východu a západu Slovenska soutěžený úsek D1 Turany – Hubová za mimořádně významný. Výrazně má odlehčit několika trasám i obcím, přes které se jezdí dnes.

Na západní straně bude nový úsek napojen na hotovou dálnici, na východní straně se napojí na rozestavěný obchvat města Ružomberok.

Milník v dostavbě slovenské D1, v jednom z nejdelších tunelů dokončili vozovku

Slovenská dálnice D1 je ve výstavbě od roku 1972. Loni bylo z celkové plánované délky 512,4 kilometru v provozu 395,9 kilometru. Po dokončení soutěžených a rozestavěných úseků bude ke kompletnímu dobudování dálnice v celé plánované délce potřeba postavit ještě úsek mezi Košicemi a ukrajinskou hranicí.

Dostavba slovenské D1 k ukrajinským hranicím zná svou trasu, s tunelem už nepočítá

Tagy D1 D1 Slovensko D1 Turany - Hubová dálnice D1 Národná diaľničná spoločnosť NDS slovenko
36 komentářů