Soud přerušil na popud Dětí Země stavbu přístavu ve Veselí. Biotop už je ale odbagrován

Stavba pokračuje v částech, kterých se výjimka z ochrany živočichů netýká.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) musí alespoň v některých částech pozastavit stavbu přístavu na Baťově kanále ve Veselí nad Moravou. Důvodem je rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který přiznal odkladný účinek žalobě ekologického spolku Děti Země.
Ve Veselí jde o rozšíření stávajícího přístavu o 46 lodních stání na celkovou kapacitu 81 lodí. Díky tomu se přístav stane největším v republice. Od března probíhají práce na první etapě v jižní části přístavu, kdy se zbuduje 31 nových lodních stání.
Rozšíření zde vyžadovalo odbagrování deseti až 16 metrů pevniny směrem ke vznikajícímu vinařskému areálu. Vzniknou zde tři pevné přístavní hrany s plovoucími výložníky. Biotop, o který v žalobě jde, tak už je k dnešku z velké části pryč.
To uznávají Děti Země i soud, podle kterého už bylo napadené rozhodnutí „v podstatné části zkonzumováno“. Žalobu Děti Země podaly loni v prosinci, podobně jako spolek Voda z Tetčic. Jeho žalobě ale nebyl přiznán odkladný účinek.
„Krajský soud správně odvodil, že i když část území s cennými biotopy byla již urychlenou realizací zničená, tak přístav a ani silnice ještě nejsou dokončené, a navíc je s ohledem na českou a evropskou judikaturu nutné do vydání rozsudku zajistit účinnou ochranu veřejného statku, kterým jsou právě dotčené biotopy,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Žaloba je nasměrována proti ministerstvu životního prostředí kvůli vydání výjimky z ochrany zvláště chráněných druhů. Výjimky vydal brněnský krajský úřad, MŽP následně zamítlo odvolání Dětí Země.
„ŘVC a ani ministerstvo životního prostředí v řízení o povolení škodlivého zásahu do chráněných biotopů neprokázaly konkrétní veřejný zájem dotovat soukromou rekreační plavbu na řece Moravě a na Baťově kanálu rozšířením přístavu ve Veselí nad Moravou i s novou silnicí,“ doplnil Patrik.
Podle mluvčího Jana Bukovského postupuje Ředitelství vodních cest v souladu s právními předpisy a pravomocným stavebním povolením. To bylo pro přístav vydáno loni začátkem prosince, pro přístupovou cestu pak letos koncem února. Následně začaly první práce.
„Autorizovaný biolog provedl podrobné místní šetření a prokázal, že žádné chráněné druhy živočichů, které jsou předmětem napadené výjimky, se aktuálně na místě stavby nenachází. Proto v tomto okamžiku stavba v částech, na které výjimka nedopadá, dále plynule pokračuje,“ doplnil Bukovský.