obrazok-zdopravy

Řídit vlak a u toho sledovat film. Drážní úřad prověřuje chování strojvedoucího

Jednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha

Je to případ, který se musí dotáhnout do konce, říká ministr.

Drážní úřad už několik týdnů řeší tři snímky, které zachycují strojvedoucího společnosti AŽD Praha, jak při řízení vlaku na trati z Lovosic do Mostu sleduje na mobilním telefonu film.

Jde o první případ, kdy se úřad zabývá nepozorností strojvedoucích. Ta může být jedním z důvodů, proč počet mimořádných událostí na české železnici i přes zavedení evropského zabezpečovače ETCS na vybraných úsecích koridorových tratí stále neklesá.

Prověřování případu potvrdila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. Vzhledem k tomu, že ještě nebylo zahájeno správní řízení, odmítla uvést jméno dopravce. Čtyři na sobě nezávislé osoby potvrdily deníku Zdopravy.cz, že jde o strojvedoucího společnosti AŽD Praha.

Jde o sérií tří snímků, které vyfotil cestující sedící za stanovištěm strojvedoucího v jednotce RegioSprinter. Snímky jsou ze stejného místa ve vlaku, ale na různých místech po trati, z rozmazaného okolí je patrné, že vlak nestál, ale jel.

Případ už řešila i bezpečnostní komise ustanovená v minulosti ministrem dopravy. „Je to případ, který se musí dotáhnout do konce,“ řekl deníku Zdopravy.cz ministr dopravy Martin Kupka.

Drážní úřad zatím případ stále prověřuje, o případném správním řízení podle Strakové rozhodne v řádu týdnů. Mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja déle než týden na dotaz vůbec nereagoval.

Případné správní řízení může znamenat zajímavou právní bitvu, nikde v zákoně o dráhách není explicitně uvedeno, že strojvedoucí nesmí při řízení vlaku koukat do mobilu. Řada dopravců navíc tablet či mobil používá jako služební pomůcku, například s digitálními tabulkami traťových poměrů. V tomto případě je ale ze snímků patrné, že strojvedoucí sleduje film.

Podle Strakové stanoviště strojvedoucích nejsou vybavena kamerovým systémem, a tak lze takovou situaci zjistit pouze přímým sledováním strojvedoucího. „Pokud Drážní úřad takové chování zjistí, zabývá se jím a řeší jej s příslušným dopravcem jako přestupek proti zákonu o dráhách v oblasti bezpečného provozování drážní dopravy,“ uvedla Straková.

Vyzvala současně, aby každý, kdo takové chování strojvedoucího při řízení vlaku zachytí, poslal důkazy jako podnět k šetření na Drážní úřad.

Chyby strojvedoucích jsou dlouhodobým tématem české železnice. I po zavedení nového zabezpečovače ETCS na vybraných koridorových úsecích počet událostí, kdy strojvedoucí projedou návěstidlo zakazující jízdu, neklesá. Podle statistik Drážní inspekce došlo letos od ledna do dubna k 57 takovým případům, loni za stejné období to bylo 45.

„Připravujeme další dotazníkové šetření mezi strojvedoucími. Jeho cílem je získat nejen zpětnou vazbu na řadu opatření a změn, které jsme v posledních letech udělali, ale upozornit i na rizikové chování při řízení vlaku,“ dodal Kupka.

Tagy AŽD Praha Drážní úřad nepozornost strojvedoucích
134 komentářů