obrazok-zdopravy

Rakousko začíná šetřit na železnici, mluví se o ukončení provozu na lokálkách

Nový úsek Koralmbahn v Korutanech. Foto: ÖBBNový úsek Koralmbahn v Korutanech. Foto: ÖBB

Klíčové stavby budou pokračovat. Na některých tratích by však stačil autobus, uvádí ÖBB.

Rakouské spolkové dráhy ÖBB investují do roku 2030 celkem 19,7 miliardy eur (492 miliard korun) do dalšího zlepšení železniční infrastruktury. Státní společnost představila nový aktualizovaný rámcový plán pro železniční stavby od roku 2025 do roku 2030. U některých staveb ale dojde oproti původním plánům k odkladu. Správce infrastruktury také řeší zastavení provozu na některých tratích.

Peněz do železnice půjde méně, než se původně plánovalo. Loni schválený materiál na výdaje od roku 2024 do roku 2029 počítal s rozpočtem 21,1 miliardy eur, nově je do roku 2030 počítáno s částkou 19,7 miliardy eur. Důvodem jsou rozpočtové škrty v rakouském státní rozpočtu.

„Investice do železnice zůstanou v nadcházejících letech na velmi vysoké úrovni. Do roku 2030 investujeme do rozšíření železnic celkem téměř 20 miliard eur. S každým eurem z těchto investic masivně posuneme vpřed přechod na veřejnou mobilitu a také posílíme domácí ekonomiku,“ uvedl ministr dopravy Peter Hanke.

Šéf ÖBB Andreas Matthä uvedl, že každý již zahájený projekt na rakouské železnici bude i přes škrty dokončen. Pokračovat budou zásadní stavby: letos dokončovaná Koralmbahn i rozestavěné úpatní tunely Semmering a Brenner. Škrty se nijak nedotknou ani rozšiřování tratě z Lince do Salzburgu na čtyři koleje. Pokračovat budou také velké investice v oblasti vídeňského S-Bahnu.

Investiční plán ÖBB do roku 2030. Foto: ÖBB

Odklad se týká plánovaného spojení mezi Ostbahn a tratí na letiště ve Vídni, modernizace trati mezi Köstendorfem a Salzburgem a také úprav trati v údolí řeky Enže (Salzburg – Graz).

ÖBB současně upozornily, že začnou řešit budoucnost některých regionálních tratí. „Navzdory obecnému nárůstu poptávky jsou obzvláště málo vytížené, a proto neúměrně nákladově náročné,“ uvedly ÖBB. Dráhy chtějí spolkovým zemím nabídnout náhradu vlaků autobusy. Má se jednat konkrétně o tratě Mühlkreis, Hausruck a Almtalbahn v Horním Rakousku a Thermenbahn ve Štýrsku.

Celý rámcový plán je ke stažení zde.

Tagy ÖBB ÖBB-Infrastruktur omezení provozu na regionálních tratích Rakousko
143 komentářů