Tramvajová vozovna Poruba prochází modernizací, do budoucna se má stěhovat

Skončila první část prací na modernizací technického zázemí pro údržbu tramvají. Další má následovat příští rok, rekonstrukce čeká i střechu.
První etapu modernizace technického zázemí pro údržbu tramvají dokončili v ostravské vozovně Poruba. Součástí projektu byl zásyp montážních kanálů mezi kolejemi 7 až 11, výstavba nových kolejí na klasickém tramvajovém svršku s betonovou finální plochou a vybudování nové opěrné zdi u koleje 12.
Montážní kanály byly již ve špatném technickém stavu. Vliv na změnu má i současný trend v dopravě. Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Tereza Šnoblová.
„V minulosti byly tramvaje konstruovány tak, že většina technologií byla umístěna ve spodní části vozidla. Proto byly vozovny vybaveny montážními kanály, které technikům umožňovaly přístup zespodu. Moderní nízkopodlažní tramvaje ale tento prostor využívají pro pohodlnější nástup cestujících. Z toho důvodu se technické vybavení přesouvá na střechu tramvaje,“ vysvětlila Šnoblová.
Podle Šnoblové to znamená, že údržba dnes probíhá hlavně shora, často pomocí plošin nebo lávek. Montážní kanály už nejsou tolik potřeba. Rekonstrukce tak odpovídá novým technickým i bezpečnostním požadavkům.
Jak Šnoblová dodala, pro dosažení úspor byl k zasypání montážních kanálů použit vytěžený (použitý) materiál pocházející z předchozích stavebních prací. V příštím roce má následovat 2. etapa. Zahrnovat bude zásyp dalších montážních kanálů, celkem pěti kolejí.
Rekonstrukce střechy
Porubskou vozovnu čeká v blízké době také rekonstrukce střechy. DPO už vypsal tendr na rekonstrukci střechy haly vozovny, včetně instalace nového umělého osvětlení v hale. Předpokládaná hodnota zakázky činí 140 milionů korun. Hodnotícími kritérii jsou nabídková cena (z 90 %) a doba realizace díla (10 %). Lhůta pro podání nabídek skončí 8. července.
Přesun vozovny v horizontu desítek let
Ve vzdálené budoucnosti má Ostrava v plánu porubskou vozovnu přesunout. Výhledový záměr stěhování vychází z dřívějších změn v územním plánu města, kdy bylo současné území nově předefinováno a obecně určeno jako oblast pro bydlení a doprovodné služby.
„Jedná se o vytvoření nové čtvrti namísto tramvajové a autobusové vozovny. Půjde o tzv. chytrou čtvrt – inteligentní město s kvalitní architekturou a chytrými technologiemi. Místo bude kombinovat bydlení, podnikání a kvalitní veřejný prostor,“ uvádí Ostrava na svém webu fajnova.cz.
Podle nedávného vyjádření technického ředitele DPO by mohlo k přesunu dojít v horizontu spíše desítek let. Šnoblová dodala, že přesun je ve fázi příprav.