Soumrak práce pro pokladní. Polovinu všech jízdenek ČD si už cestující koupili sami on-line

Nejvyšší podíl on-line prodaných jízdenek je u mezinárodních dokladů.
Nákup jízdenek na vlaky Českých drah prochází poslední roky velkou proměnou. Lidé čím dál častěji pro jízdenku nemíří na osobní pokladny, ale kupují si ji ze svého telefonu nebo počítače.
Ukazují to poslední data, které deníku Zdopravy.cz poskytly České dráhy. Ty se netají tím, že postupně chtějí navýšit podíl on-line prodejů až na 75 %. V některých zemích už je nyní tento podíl překonán. Například švýcarské spolkové dráhy hlásí 90 % jízdenek prodaných mimo osobní pokladny.
„Podíl prodeje jízdenek prostřednictvím online kanálů Českých drah dlouhodobě roste. Výjimku představovalo pouze období pandemie Covid-19, kdy došlo ke zpomalení růstu. „V roce 2024 činil podíl online prodejů (tedy prostřednictvím aplikace Můj vlak, eShopu ČD a spolupracujících prodejních platforem, především IDOS) 43 % ze všech jízdenek prodaných přes prodejní kanály ČD. V roce 2025 zatím sledujeme další mírný nárůst a přibližujeme se k hranici 50 %,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Pokud České dráhy řeší jen své jízdní doklady bez integrovaných dopravních systémů, podíl je ještě výrazně vyšší: 64 %. „V roce 2025 pokračuje tento trend a míříme k podílu 70 %. Nejvyšší podíl online nákupů dlouhodobě sledujeme u jízdenek pro mezinárodní přepravu, kde v roce 2024 dosáhl 83 %,“ dodal Medelský.
V případě integrovaných dopravních systémů záleží na tom, jak se kraje rozhodly prodeje jízdenek řešit. „Naší snahou však je ve spolupráci s nimi postupně rozšiřovat dostupnost IDS jízdenek také v online kanálech ČD, jak ukazuje například nedávné zařazení IDSOK. Zároveň dále rozvíjíme aplikaci Můj vlak jako klíčovou platformu pro vyhledávání spojení a nákup jízdenek ve veřejné dopravě v České republice s cílem zvyšovat komfort pro cestující,“ dodal Medelský.
České dráhy začaly prodávat ve své mobilní aplikaci další krajské jízdenky