Účet za státní slevy: 11 kilometrů dálnic, 20 lokomotiv nebo 333 autobusů projeto
Ministerstvo dopravy zveřejnilo, kolik loni daňoví poplatníci zaplatili za levnější cestování dětí, studentů do 26 let a seniorů od 65
Ministerstvo dopravy zveřejnilo, kolik loni daňoví poplatníci zaplatili za levnější cestování dětí, studentů do 26 let a seniorů od 65 let. Objem vyplacených kompenzací za povinné slevy pro vybrané skupiny cestujících stoupl více než osminásobně po novém nařízení vlády bez důvěry, které zvýšilo slevu na 75 %.
Ještě v roce 2017 stát dopravcům vyplatil 241 milionů, za poslední čtyři měsíce loňského roku to byly 2 miliardy, vyplývá z tiskové zprávy ministerstva dopravy. V této částce nejsou zahrnuty ještě platby od ledna do srpna, ty budou ale v porovnání s otevřeným kohoutkem státní kasy v posledních čtyřech měsících zanedbatelné. Letos výdaje státního rozpočtu stoupnou ještě více, tříčtvrtinové slevy zavedl stát až v září. Stát očekává útratu až šesti miliard korun ročně. V samotném prosinci loňského roku stály slevy státní kasu 412 milionů korun, což je oproti předchozím měsícům mírný pokles způsobený hlavně svátky v závěru roku.
Státní platby, které se spotřebují za levnější cestování vybraných skupin, nezůstávají v dopravní infrastruktuře. Dopravu přitom čekají v příštích letech hubenější roky kvůli omezení evropských dotací, peníze na dopravní stavby či nákupy nových vozidel tak mohou brzy chybět. Dvě miliardy korun odpovídají například nákupu 20 vícesystémových elektrických lokomotiv, 333 meziměstských dvanáctimetrových linkových autobusů či 11 kilometrů nové dálnice (počítáno podle ceny za kilometr nové dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice).
Největší objem faktur zaslaly České dráhy, a to ve výši 846 milionů korun, RegioJet fakturoval 105 milionů korun, Arriva celkem 182 milionů korun, Student Agency dohromady 56 milionů korun a Leo Express 28 milionů korun. Stát dopravcům kompenzuje částku do výše komerčního jízdného. Ztráta je vždy vyčíslena z konkrétní ceny jízdenky, kterou by cestující zaplatil, pokud by slevu nedostal.
Podle ministerstva dopravy došlo po zavedení slev ke zvýšení počtu cestujících řádově o jednotky procent. V případě Českých drah došlo v období září až prosinec k meziročnímu nárůstu o čtyři procenta.
Za půlrok fungování slev proběhlo celkem pět set namátkových kontrol, při kterém revizoři zjistili patnáct závad. Nejčastěji šlo o nedoložení dokladu k nároku na slevu. Kontroly probíhaly přímo ve vozidlech. Kontroloři se zaměřili především nato, zda mají cestující k jízdenkám se slevou vydaným ve vozidle, případně prodaným v předprodeji, i příslušný průkaz dokládající nárok na slevu. Tedy jestli dopravci nedávají zlevněné jízdné i cestujícím bez nároku na slevu. Dále se kontroluje, zda nejsou vydány jízdenky pro fiktivní cestující, kdy například v autobusech by mohl řidič navolit slevové jízdenky, na které nikdo nejede.
„Aby se zjištěné nedostatky neopakovaly, bude ministerstvo dopravy kontaktovat dopravce a upozorní je, v jakých případech dochází z jejich strany k pochybením. V případě prokázání úmyslu nebo opakovaných chybách hrozí dopravci sankce ve výši padesáti procent z celkového ročního objemu kompenzací,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.
Slevy zavedla první vláda premiéra Andreje Babiše, která nezískala důvěru sněmovny. K jejich zavedení stačil souhlas ministrů. Hnutí ANO 2011 nemělo tyto slevy vůbec ve volebním programu.