Pendolino bude na jih jezdit minimálně rok ve zkušebním provozu

V projektové přípravě na rychlost až 200 km/h je přes 300 kilometrů tratí.
Zdolání rychlostního limitu české železnice, který dnes činí 160 km/h, se bude dít na etapy. Ministerstvo dopravy hodlá od září objednávat na IV. koridoru soupravu pendolino, která jako Jižní expres spojí Prahu a České Budějovice. Deník Zdopravy.cz o tom informoval koncem dubna. V první fázi nicméně půjde o zkušební provoz.
„Infrastruktura je na modernizovaných úsecích Soběslav – Doubí a Sudoměřice – Votice na překročení limitu stavebně připravena a v brzké době pro tyto úseky požádáme o zavedení zkušebního provozu pro rychlosti vyšší než 160 km/h. Správa železnic už má vydané ES certifikáty pro rychlost vyšší než 160 km/h – díky tomu půjde zavést zkušební provoz. Po zkušebním provozu potom bude moct dojít k vydání kolaudačního rozhodnutí,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Momentálně bude podle Gavendy Správa železnic žádat o zavedení zkušebního provozu, ve kterém budou vlaky moci jezdit rychlostí do 200 km/h. Po zkušebním provozu, který potrvá dle SŽ minimálně rok, bude možné rychlosti do 200 km/h využívat v běžném režimu.
Pendolino by mělo jezdit jako poslední večerní Jižní expres z Prahy (IC 545 s odjezdem ve 20:20) a první ranní Jižní expres z Českých Budějovic (IC 542 s odjezdem v 5:58). V Budějovicích tak stráví noc. Deníku Zdopravy.cz to nedávno potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.
Rychlostní limit 160 km/h platí na české železniční síti od roku 2000. „V projektové přípravě je 300 kilometrů tratí pro rychlost 200 kilometrů za hodinu,“ uvedl nedávno na konferenci v Českých Budějovicích ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar. V prezentace na Vysoké škole technické a ekonomické (VŠTE) doplnil i mapu, kterou deník Zdopravy.cz přináší níže.