Alstom vybaví pro automatizovaný provoz hamburské příměstské vlaky S-Bahn

Linka S-Bahn DB Region v Hamburku. Foto: AlstomLinka S-Bahn DB Region v Hamburku. Foto: Alstom

Sériovou instalaci u 78 vlaků zajistí Deutsche Bahn.

Alstom podepsal smlouvu se společností S-Bahn Hamburg na technologickou modernizaci 82 jednotek S-Bahn Hamburg typu BR 490. Vlaky S-Bahn budou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS) a technologií ATO (Automatic Train Operation) pro poloautomatický provoz na úrovni GoA2.

Ta označuje poloautomatizovaný provoz vlaku, kdy vlaky samy přejíždějí ze stanice do stanice, ale strojvedoucí na palubě odpovídá za zavírání dveří, detekci překážek na koleji před vlakem a řešení nouzových situací.

Hodnota smlouvy přesahuje 60 milionů eur. První prototypy budou modernizovány do roku 2029.

Modernizace proběhne ve dvou fázích. Nejprve Alstom vybaví čtyři prototypové jednotky systémy ETCS Onvia a ATO, a následně zajistí novou homologaci. První fáze proběhne v německém závodě Alstomu v Hennigsdorfu.

Následně bude dodána technologie pro dodatečné vybavení zbylých 78 vlaků, přičemž sériovou instalaci zajistí Deutsche Bahn.

Tyto jednotky pocházejí z první série vlaků BR 490 objednané v roce 2013. Zbývající vlaky flotily BR 490 jsou již z výroby vybaveny systémy ETCS a ATO. Po dokončení projektu tak bude celá flotila připravena na plně digitalizovaný provoz.

V maximální bezpečnosti a postupném přechodu na autonomní provoz vidíme budoucnost železnice. Věřím, že i u nás budeme čím dál častěji pracovat s řešeními autonomního provozu,“ uvedl Dan Kurucz, generální ředitel české pobočky Alstomu.

Kombinace digitalizace a automatizace podle výrobce umožňuje kratší intervaly mezi vlaky a vyšší kapacitu přepravy, zároveň snižuje spotřebu energie.

Alstom je momentálně nejvýznamnějším dodavatelem palubních jednotek ETCS i v Česku, jeho palubní jednotky tvoří přes 80 % všech tuzemských instalací.

Automatizuje se i metro

Alstom se v Hamburku podílí i na automatizaci metra. Loni v létě podepsal rámcovou dohodu s hamburským dopravním podnikem Hamburger Hochbahn v hodnotě až 2,8 miliardy eur (70 miliard korun). Smlouva zahrnuje dodávku až 374 nových vlaků metra pro plně a částečně automatizovaný provoz.

Alstom rovněž vybaví budovanou 25 km dlouhou a plně automatizovanou novou linku metra U5 svým nejnovějším vlakovým zabezpečovačem CBTC Urbalis.

Pozoruhodné je, že pro zavádění nového zabezpečovače CBTC na jiných částech sítě si hamburský dopravní podnik vybral jiného dodavatele. Linky U2 a U4 získají do roku 2030 technologii CBTC Trainguard MT od konkurenční společnosti Siemens Mobility.

Tagy alstom Hamburk S-Bahn
6 komentářů