Bratislava pokročila v přípravách trati přes „downtown“. Tramvaje by mohly vyjet pod mrakodrapy na konci desetiletí

Počítá se s finanční podporou developera JTRE, který stojí za významnými projekty v okolí tratě.
Po letech příprav nastal posun v projektu tramvajové tratě před budovou Slovenského národního divadla (SND) v Bratislavě. Záměr aktuálně prochází procesem EIA, město již předložilo dokumentaci o hodnocení vlivů stavby na životní prostředí. Informovala o tom agentura TASR.
Dlouhé roky diskutovaný projekt narazil v minulosti právě na obavy z negativního vlivu hluku a vibrací z tramvajového provozu na uměleckou činnost v SND, to však nyní vyvrátily vyhotovené studie. Nová trať spojující Petržalku s Ružinovem přes bratislavský „downtown“ bude mít podle města na budovu SND minimální vliv.
Vybrána již byla upravená varianta vedení trati. Má zlepšit dopravní obsluhu rychle se rozvíjejícího centra města včetně autobusového nádraží a tržiště Miletičova. Počítá se s novým obratištěm u tržiště a zastávkami Nové SND, Eurovea, Košická, Dulovo námestie, Trhovisko a Miletičova.
Významnou proměnou má projít okolní dopravní infrastruktury, včetně silnic, cyklopruhů a chodníků. Realizace navrhované tramvajové tratě v úseku Košická zároveň do budoucna umožní vybudování nové jihovýchodní Vrakunsko-biskupické radiály.
„Navzdory původním obavám místních obyvatel přinese záměr množství benefitů. Zvýší hodnotu nemovitostí, zlepší kvalitu života v oblasti a podpoří návaznost veřejné dopravy, což bude mít pozitivní dopad na komfort cestujících i obyvatel,“ píše se na blogu yimba.sk.
Výstavba se podle aktuálních plánů očekává mezi lety 2027 až 2030. Počítá se s finanční podporou developera JTRE, který stojí za významnými projekty v okolí tratě, například nejvyšší budovou Slovenska, mrakodrapem Eurovea Tower (168 metrů). Stejná firma chce hned vedle stavět ještě vyšší věže (260 a 180 metrů).
Dohoda na spolufinancování s JTRE však ztratí platnost, pokud Bratislava nezačne s výstavbou tratě do šesti let od podepsání memoranda, tedy do léta 2028. Náklady na výstavbu se odhadují na přibližně 80 milionů eur, tedy v přepočtu necelé dvě miliardy korun.