České dráhy hlásí rekordní zisk z osobní dopravy, ČD Cargo propadlo do miliardové ztráty

ComfortJet. Foto: ČDComfortJet. Foto: ČD

Zisk celé skupiny meziročně spadl o dvě třetiny. Firma hlásí rekordní investice.

Skupina České dráhy loni vydělala před zdaněním 1,262 miliardy korun. V porovnání s rokem 2023, kdy celá skupina vykázala zisk 3,826 miliardy korun, tak jde o pokles o více než dvě třetiny.

Osobní doprava zůstala loni v plusu, do ztráty se naopak dostal nákladní dopravce ČD Cargo. Loňský rok byl ve znamení rekordních investic: firma do nových vlaků a obnovy vozidel investovala téměř 23 miliard korun.

Vyplývá to z dnes zveřejněných hospodářských výsledků státního dopravce. České dráhy označují letošní rok za přelomový zejména pro osobní dopravu. Během dvanácti měsíců České dráhy převzaly do svého majetku 141 nových vlakových jednotek a lokomotiv.

Uplynulý rok byl ve znamení modernizace, jaká v rámci vozového parku nemá obdoby. Omlazení se týkalo především regionální dopravy, do krajů zamířily desítky elektrických jednotek RegioPanter a motorových RegioFoxů. V dálkové dopravě jsme na koleje nasadili novou železniční hvězdu, soupravy ComfortJet,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Do nových vozidel České dráhy investovaly celkem 18 miliard korun, celkový objem investic dosáhl 22,7 miliardy korun. „Během tří let jsme pořídili tolik nových vlaků, jako dříve za deset let,“ dodal Krapinec. Průměrné stáří vozidel ČD kleslo na 31 let. V investicích chce firma pokračovat i v příštích letech.

Čisté zadlužení stouplo loni z 65 na 78 miliard korun, zohledňuje i rostoucí zůstatkovou cenu řady kolejových vozidel. Podle vedení firmy je zadluženost firmy stále v bezproblémových hodnotách, rating zůstává v bezpečném investičním pásmu Baa2. Nový rating má firma získat na konci května. Podle Krapince firma dokáže zhruba polovinu investic pokrýt vlastní činností.

Rekordní zisk VUZ

Zatímco v minulosti táhly výsledky celé skupiny zisky ČD Cargo, loni se nákladní dopravce propadl téměř do miliardové ztráty (945 milionů korun).

Výsledek ČD Cargo, které se potýká s celoevropským poklesem dopravy zboží po železnici, je z velké části ovlivněn účetními operacemi. „Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy – rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ vysvětluje generální ředitel firmy Tomáš Tóth.

V úhrnu tyto účetní transakce převýšily částku jedné miliardy korun. V případě snížení hodnoty majetku se nejedná o skutečný výdaj peněžních prostředků, ale o nezbytnou a odpovědnou účetní úpravu, která podporuje transparentní hospodaření a dlouhodobou udržitelnost společnosti. Ztráta roku 2024 bude sanována z nerozděleného zisku minulých let.

Osobní doprava dosáhla loni zisku 635 milionů korun, což je nejvíce v historii. Celkový výsledek výrazně vylepšily ještě prodeje majetku a zisk Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), který poprvé přesáhl půl miliardy korun.

Osobní doprava

České dráhy přepravily 168,8 milionu zákazníků (meziročně +4,4 mil.) Přepravní výkon vzrost na 8,3 miliardy osobokilometrů. Nárůst cestujících přinesl také vyšší tržby v osobní dopravě, které dosáhly částky 33,3 miliardy Kč, což je o více než 3 miliardy více než v roce 2023.

Rozsáhlé investice se rozběhly také v oblasti servisu. Byly zahájeny stavby opravárenských hal v Havlíčkově Brodě a v Chebu. Investice do nových staveb, technologií i do modernizace údržbové základny přesáhly jednu miliardu korun.

Ve stejném tempu budeme pokračovat i nadále, letos začala rozsáhlá rekonstrukce haly v Olomouci a další novinky v rámci opravárenství připravujeme v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze,“ popisuje Michal Krapinec.

Do roku 2031 plánují ČD investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun.

Tagy ČD Cargo České dráhy výsledky ČD 2023
64 komentářů