ŘSD chce letos začít s výkupem pozemků pro středočeskou D3, odmítá salámovou metodu

Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSDDálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD

"Jestli něco trochu usnulo, tak odpor samospráv," uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Zástupci obcí podle něj pochopili, že je třeba dálnici postavit.

Středočeská část D3 by se měla začít stavět v roce 2028, ještě letos chce přitom Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) posunout přípravu k výkupům pozemků. Tak pravil šéf ŘSD Radek Mátl ve svém pravidelném ředitelském podcastu.

„Na všech úsecích dokončujeme dokumentaci pro povolení stavby. A co je nejdůležitější, v letošním roce oslovíme vlastníky pozemků a začneme vykupovat pozemky po celé trase. To je velmi důležité, protože na těch 57 kilometrech oslovíme spoustu lidí, kteří pozemky vlastní, a příprava stavby se posune výrazně dál,“ řekl Mátl.

Vyjádřil přitom víru, že většina vlastníků prodá své parcely ochotně, protože stát podle Mátla nabízí „dobré ceny“.

Mátl ale zároveň připomněl, že odpor proti vedení dálnice v navržené trase přes Posázaví ze strany občanských sdružení nepolevuje. „Jestli něco trochu usnulo, tak odpor samospráv. Z jednání, která absolvujeme, mám pocit, že zástupci měst a obcí dotčených dálnicí D3 pochopili, že je třeba ji ve Středočeském kraji postavit, a to co nejdříve. V této chvíli ladíme se všemi podobu dálnice. Dokončují se plánovací smlouvy se zástupci měst a obcí tak, abychom si vyříkali podobu dálnice a případně podmínky, za kterých budou tolerovat samotnou výstavbu,“ řekl Mátl.

Podle šéfa ŘSD se všech pět úseků, na které je středočeská D3 rozdělena, bude stavět najednou. „Jakékoli salámování by způsobilo problémy. Cílem je připravit a postavit stavbu najednou. Může to být i formou PPP projektu, protože je to jeden ze zvažovaných PPP projektů, na což teď dokončujeme studii proveditelnosti. Uvidíme, jak rozhodne vláda, zda stavbu zařadí mezi PPP projekty, nebo ne,“ dodal Mátl.

Dálnice D6 se krok za krokem blíží k Varům. Šéf ŘSD vysvětluje, proč se úseky krájí jako salám

Středočeská část D3 bude začínat křižovatkou s Pražským okruhem u Jesenice, odkud bude trasa pokračovat na jih kolem Jílového, Hostěradic, Václavic, Voračic a Nové Hospody. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka.

Termíny výstavby se neustále posouvají, aktuálně tedy ŘSD uvádí léta 2028 až 2032. Všech pět úseků je ve fázi územních řízení, která se pro možnou podjatost středočeského krajského úřadu vedou v Liberci a na pražském magistrátu.

Součástí projektu je mimo jiné 51 mostů, 14 nadjezdů, sedm tunelů a 37 protihlukových stěn o celkové délce 17 kilometrů.

Středočeská část D3. Pramen: ŘSD

Středočeská část D3. Pramen: ŘSD

Mátl se také vyjádřil k probíhajícím stavbám na jihu Čech, kde se budují dva úseky od Kaplice-nádraží k hranici. Podle něj stavby probíhají podle plánu.

„Moc se těším, až bude dálnice D3 v jižních Čechách dostavěná celá s tím, že budeme sjíždět provizorním sjezdem přímo na hraničním přechodu Dolní Dvořiště. To znamená, že za dva roky se dostaneme plynule od Mezna, kde teď dálnice D3 začíná, až po Rakousko,“ řekl Radek Mátl.

Provizorní sjezd u hranic zmizí zhruba v roce 2031, kdy by měli dovést svou dálnici (rychlostní S10) k hranicím Rakušané.

Tagy Radek Mátl ŘSD středočeská část D3
34 komentářů