Jihozápadní koridor bude pro rychlost 200 km/h. Elektrizace pokročí do Písku a Vodňan

Regionova ve stanici Protivín. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegionova ve stanici Protivín. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Šumavská trať 197 navíc dostane u napojení na hlavní trať novou spojku, aby odpadla úvrať v Číčenicích.

Správa železnic chystá na první polovinu 30. let projekt velké modernizace trati z Českých Budějovic přes Protivín do stanice Horažďovice předměstí. Součástí modernizační akce bude i odbočka z Protivína na Písek, kde bude protažena elektrifikace skrze centrum až ke stanici Písek město.

Plány jsou přitom výrazně velkorysejší, než o jakých se mluvilo ještě koncem minulé dekády. Trať má být mezi Českými Budějovicemi a Pískem město a mezi Protivínem a Strakonicemi zdvoukolejněna a uzpůsobena pro rychlost až 200 km/h.

Záměr prezentoval tento týden na konferenci Zelená železnice v Evropě na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb SŽ. Aktualizovanou studii proveditelnosti ve variantě pro 200 km/h už podle něj schválila centrální komise ministerstva dopravy.

Plán je rozdělen do dvou staveb. Nejprve má v letech 2030 až 2033 dojít na modernizaci 53 kilometrů dlouhého úseku úseku České Budějovice (Nemanice) – Protivín (včetně) – Písek město (včetně). Předpokládané celkové investiční náklady přesahují 28 miliard korun.

Elektrizace přitom postoupí nejen do stanice Písek-město, ale i do Vodňan, které leží na šumavské trati 197. Ta navíc dostane u napojení na hlavní trať novou spojku, aby odpadla úvrať v Číčenicích.

Železniční stanice Vodňany. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Železniční stanice Vodňany. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rekonstrukce se zároveň dočkají železniční stanice Hluboká nad Vltavou, Zliv, Dívčice, Číčenice, Protivín, Putim, Písek a Písek město.

Navázat má následně samostatný projekt modernizace 37 kilometrů dlouhého úseku Protivín (mimo) – Horažďovice předm. (mimo). Stavba by měla proběhnout dle aktuálních předpokladů v letech 2033 až 2035. Předpokládané celkové investiční náklady přesahují 14 miliard korun. Rekonstrukce se mají dočkat železniční stanice Ražice, Čejetice, Katovice a Střelské Hoštice.

Jako první má být ovšem hotova kompletní rekonstrukce úseku o délce 55 kilometrů mezi Horažďovicemi předměstím a plzeňským Koterovem, a to včetně zdvoukolejnění dosud jednokolejného úseku Nepomuk – Plzeň-Koterov. Zde se plánuje maximální rychlost 160 km/h. Stavět se má v letech 2027 až 2030.

Správa železnic mluví o modernizaci železniční spojnice Plzeň – České Budějovice dlouhá léta. Plány ale byly vždy o poznání skromnější a levnější, a to především v jihočeské části tratě. V roce 2018 se hovořilo o rychlostním maximu 160 km/h (mezi Protivínem a Strakonicemi), další zdvoukolejnění nebylo v plánu vůbec. Dvě koleje jsou dnes pouze mezi Zliví a Číčenicemi.

Stavby České Budějovice – Písek město a Protivín – Horažďovice předměstí se dle původních plánů měly uskutečnit v letech 2023 až 2026 a vyjít celkově na 8 miliard.

Tagy Jihozápadní koridor Správa železnic
142 komentářů