Přestavba náměstí Republiky může začít, ostravský uzel čeká proměna za 370 milionů

Práce začnou v horizontu několika týdnů, tramvaje nahradí autobusy.
Revitalizace náměstí Republiky v Ostravě začne v řádu týdnů. Náměstek primátora Ostravy Břetislav Riger to potvrdil Moravskoslezskému deníku. Zanedbaný přestupní uzel, který dlouhodobě trápí špatný stavebně-technický stav, se tak konečně dočká očekávané proměny.
Přestavba důležitého bodu nedaleko centra města, vlakového a autobusového nádraží, nemocnice, dvou velkých nákupních center a přilehlé polyfunkční zástavby získala před nedávnem povolení od Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ). Aby však nedošlo ke zdržení, musel se rychle najít zhotovitel.
„Právě nám administrátor soutěže potvrdil, že lhůta pro podání námitek proti výběru zhotovitele uplynula a námitky žádný z účastníků nepodal,“ potvrdil na dotaz Deníku investiční a dopravní náměstek primátora Ostravy Břetislav Riger.
Smlouva má být podepsána v nejbližších dnech. Společnými investory jsou město Ostrava, Správa silnic Moravskoslezského kraje a Dopravní podnik Ostrava. Zhotovitelem prací za 370 milionů korun bude podle Deníku Společnost pro revitalizaci náměstí Republiky, která se skládá z firem IMOS Brno a MONVIA Morava. Projekt by měl být spolufinancován z prostředků EU.
„Na náměstí Republiky dojde v rámci stavby ve vybraném termínu k úplnému vyloučení tramvají v úseku zastávek Náměstí Republiky – Karolina a jejich nahrazení autobusy,“ řekla Deníku mluvčí DPO Tereza Šnoblová s tím, že plán výluky již brzy najdou cestující na webu dpo.cz/vyluky2025.
Povolení vydal DESÚ pro obnovu stávající tramvajové trati, včetně jejích nástupišť v tramvajové zastávce Náměstí Republiky a jejích technologií v okolí. Z hlediska pozemních komunikací se jedná o úpravu vjezdu na ÚAN včetně autobusových nástupišť a přilehlých chodníků. Součástí řešení bude i úprava podchodů, které zajišťují mimoúrovňové přístupy k jednotlivým druhům dopravy.
Stavba má zjednodušit přestupní vazby pro cestující a estetizovat prostory Frýdlantských mostů, konkrétně podchody, nástupiště a rampy. Součástí řešení je také propojení nadzemních pěších tras v závislosti na úpravách podchodu. Z důvodů zatékání do prostorů podchodů je další součástí stavby oprava tramvajového mostu.
„Projekt přinese změny a zlepšení pro všechny cestující. Společně se zlepšením prostředí se zvýší také kvalita tramvajové dopravy, redukce kolejí na dvě a prodloužení nástupní hrany umožní plynulejší přestupy,“ uvedl již dříve ostravský magistrát.