Průlom: Elektrizace trati z Veselí do Velenic má pravomocné územní rozhodnutí

Na elektrizaci se těší především nákladní dopravci, kteří doufají ve "znovuobjevení" Dráhy Františka Josefa pro nákladní vlaky.
Správa železnic (SŽ) může pokračovat v přípravě dlouho plánované elektrizace 52 kilometrů dlouhé tratě Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Aktuálně obdržela pravomocné územní rozhodnutí, což deníku Zdopravy.cz potvrdil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Završilo se tak rok a půl trvající snažení. SŽ požádala o územní rozhodnutí začátkem října 2023, od jihočeského krajského úřadu jej obdržela v létě 2024. Následně ale přišlo několik odvolání, které řešilo ministerstvo dopravy. To nyní podle SŽ rozhodnutí potvrdilo.
Podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara nyní probíhá zpracování dokumentace pro povolení záměru a příprava aktualizace záměru projektu. Samotná stavba by měla proběhnout v letech 2026 až 2028. Celkové investiční náklady se odhadují na 10 miliard korun.
Stavba zahrne vedle elektrizace i vylepšení všech stanic na trati (Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň, Lomnice nad Lužnicí), kde budou zřízena nová vnější nebo poloostrovní nástupiště. Rekonstruovány budou také všechny zastávky. Trať bude upravena pro rychlost 120 km/h. Zmizí deset přejezdů.
Na elektrizaci se těší především nákladní dopravci. „Vítáme to a podporujeme. Rádi bychom znovu objevili pro nákladní dopravu Franz-Josefs-Bahn. Přesunula by se sem část nákladní dopravy do Rakouska a na Vídeň,“ řekl Jaroslav Tyle z vedení sdružení nákladních dopravců Žesnad.CZ. Trať skrze Třeboňskou pánev má příznivé sklonové poměry srovnatelné s koridorem. V osobní dopravě zase mimo jiné odpadne přepřahání lokomotiv u rychlíků ve Veselí nad Lužnicí.
Rakušané zároveň chystají (a zčásti již provádějí) velkou modernizaci své části Franz-Josefs-Bahn mezi Gmündem a Vídní.