V Polsku začíná obnova další trati. Šedesátitisícové město se po 33 letech dočká vlaků

Vlaky po trati jely naposledy v roce 1993.
Polská vláda zahájila obnovu další regionální trati. Už příští rok se mají vrátit vlaky na trať mezi městy Śniadów a Lomže (Łomży) v Podleském vojvodství na severovýchodě země. Osobní vlaky zde nejezdí od roku 1993.
„Vracíme Lomžu na železniční mapu Polska,“ řekl ministr infrastruktury Dariusz Klimczak. Akce je financována z programu Kolej Plus, který v Polsku vznikl za účelem podpory obnovy některých nevyužívaných tratí. Po obnovení provozu v příštím roce ale nebude železnice stále zásadním dopravním prostředkem. Podleské vojvodství zatím počítá se čtyřmi páry vlaků denně.
Obnova některých regionálních tratí v Polsku je někdy dávána do kontrastu s omezováním provozu v Česku. V této souvislosti je potřeba ale dodat kontext: zatímco v Česku se ruší či omezuje provoz na tratích do obcí maximálně s řádově tisícovkami obyvatel, Lomže má 62 tisíc obyvatel a přes třicet let tu vlaky nejezdí.
Zakázku za 292 milionů zlotých získala společnost ZUE SA. Kontrakt pokrývá nejen obnovu trati do stanice Śniadów (17 km), ale i opravy dalších 60 km ze Śniadówa do Łapy včetně modernizace tří zastávek. Celá akce bude hotová do roku 2029.
„Obyvatelé Lomže již mají moderní silnici E67 a brzy obnovíme železniční spojení. Je to impuls pro rozvoj regionu,“ dodal ministr. Investorem akce je polský správce železniční infrastruktury PKP PLK.
Na trati č. 49 Lomža – Śniadów dojde k výměně kolejí, přestavbě nádraží Lomža a zastávky Koziki. Vybudovány budou také dvě nové zastávky – Śniadowo Łącznica a Konarzyce. Ve stanici Śniadów dojde k rekonstrukci zhruba kilometru tratě. PKP PLK vysoutěžily zakázku s opcí na další práce, ty proběhnou ale jen v případě, že na ně najedou peníze.
Po rekonstrukci pojedou vlaky po trati rychlostí 80–120 km/h, jízdní doba z Lomže do Białystoku je po dokončení všech prací a získání potřebných povolení plánována na přibližně 1 hodinu a 35 minut.