Plovoucí heliport pod Vyšehradem vyjde na 40 milionů. Atypický projekt poslouží třem nemocnicím

Práce by měly začít ve druhé polovině letošního roku a potrvají zhruba rok.
Pražští radní schválili vypsání veřejné zakázky na stavbu plovoucího heliportu Praha – Vyšehrad. Ten má podle dřívějšího rozhodnutí vzniknout na Vltavě u Rašínova nábřeží nedaleko Vyšehradského tunelu. Celkové náklady na výstavbu budou téměř 40 milionů korun bez DPH. Helideck by měl záchranářům začít sloužit v příštím roce.
Pacienty odsud budou záchranáři převážet do Všeobecné fakultní nemocnice (VFN), do Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí nebo k Apolináři. Žádná z těchto nemocnic totiž nemá vhodnou přistávací plochu a dosud se pro přistávání vrtulníků musí využívat park u ministerstva zdravotnictví.
Současný přistávací prostor v Zítkových sadech je však dlouhodobým provizoriem. Nachází se v těsné blízkosti u výstupu z metra a při každém chystaném přistání musí policie hojně navštěvovaný park vyklízet.
VFN je jedinou velkou pražskou nemocnicí, která vlastní heliport nemá. Výhledově se zvažuje jeho výstavba v areálu nemocnice, zatím tam nicméně není vhodný prostor. Heliport na Vltavě tak bude opět jen dočasný, podle radních by však měl fungovat 25 let.
Zařízení helidecku bude podle radních využitelné i pro případ nutnosti řešení různých typů mimořádných situací, které vyžadují nasazení specializovaných složek IZS, jako jsou hromadná neštěstí s velkým počtem pacientů.
Jiné lokality neprošly
Plovoucí zařízení bude mít rozměr 20 x 20 metrů. Součástí bude instalace ukazatele směru větru, zábradlí, přístupové lávky a připojení na elektrickou energii.
Celé spojení helidecku musí být rozpojitelné, aby jej bylo v případě potřeby možné rozebrat a transportovat po řece. Místo budou moci využívat pouze vrtulníky s maximální hmotností 9 tun.
Práce by měly začít ve druhé polovině letošního roku a potrvají zhruba rok.
Konec přistávání v parku. U pražské náplavky vznikne na Vltavě „nepotopitelný“ heliport
Podle magistrátu se jedná o velmi atypický projekt, který podléhá specifickým parametrům a pravidlům nejen leteckých či stavebních úřadů, ale též těch spravujících vodní dopravní cestu.
Heliport se řeší už druhé volební období. Studii na jeho alternativní umístění vypracoval v minulosti i Institut plánování a rozvoje (IPR). Kromě Vltavy se totiž hledalo konstrukčně levnější umístění či místo, které nebudou ohrožovat povodně.
„Bohužel vytipované varianty se ukázaly jako nerealizovatelné. Šlo tam například o trojúhelník rozvětvení Legerovy a Sokolské za Nuselským mostem, tam by se ale musela zastavovat doprava,“ dodal náměstek primátora Zdeněk Hřib.