Těžkotonážní diskomfort. Proti 60 let chystané tramvajové trati do Malešic bojuje na poslední chvíli petice

Obyvatelé rodinných vil chtějí zachovat stávající autobusy, vadí jim i veřejné osvětlení a úbytek parkování.
Výbor pro dopravu pražského zastupitelstva bude v úterý projednávat petici proti stavbě nové tramvajové trati do Malešic v Počernické ulici. Ta má přitom již od loňského prosince pravomocné stavební povolení a vysoutěženého zhotovitele. Stavět by se tak mělo začít letos, hotovo má být příští rok.
Petice má v tuto chvíli 333 podpisů, stavba nové trati bude přitom obsluhovat území sídliště Malešice s několika tisíci obyvateli. Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského měla trať původně vzniknout už před 60 lety, kdy se sídliště stavělo, široký pás pro tramvajové těleso uprostřed Počernické ulice je od té doby připraven. V územním plánu je trať od 90. let.
Petici a její předložení výboru inicioval místní obyvatel Vladimír Běhálek. Na trati mu vadí další zhoršení dopravní zátěže v Počernické ulici, preferuje zachování současných autobusů či jejich výměnu za elektrobusy.
Tramvaje jsou podle něj hlučné a „těžkotonážní“ a obytné zóně přinesou „další diskomfort bydlení v časech určených ke spánku a odpočinku“.
Vedení trati podle textu petice nemá žádný přínos a peníze by město údajně mělo využít jinak, obyvatelům také tradičně vadí úbytek parkovacích míst. „Na některých místech zcela zmizí zatravněná plocha mezi vozovkou a chodníkem pro pěší. V těchto místech se doprava svede ještě blíže k obytným domům, tedy prakticky téměř pod obytné plochy těchto nemovitostí,“ uvádí Běhálek.
Nechceme zastávku ani lampy
Úsek mezi křižovatkami Počernická x Na Palouku a Počernická x Hostýnská je podle petentů příliš úzký na to, aby se zde budovaly sdružené zastávky. Obyvatelům přilehlých vil bude údajně vadit i posunutí stávajících sloupů veřejného osvětlení blíže k nemovitostem.
Předchozí petici proti trati, která požadovala mimo jiné i vypuštění zastávky Na Palouku z projektu, řešilo už minulé vedení Prahy v roce 2022. „Vypuštění zastávky by znamenalo postavení zájmů malé skupiny osob preferujících individuální automobilovou dopravu nad zájmy ostatních, kteří MHD využívají,“ uvedl tehdejší radní pro dopravu Adam Scheinherr.
„Ačkoli si uvědomujeme prostorové limity předmětného úseku Počernické ulice, zhoršovat dostupnost MHD v souvislosti s rozvojem její infrastruktury nelze z pohledu uživatelské přívětivosti, konkurenceschopnosti a dopravních či společenských přínosů považovat za obhajitelné,“ uvedl tehdy Scheinherr.
Trať Počernická je součástí tramvajového boomu zahájeného v minulém volebním období, ve kterém radní záměr schválili a rozjeli projektovou přípravu včetně výkupu potřebných pozemků. „Konečně práce sklízí ovoce a byl bych rád, aby se co nejdříve začalo stavět. Podobně jako u trati na Dědinu předpokládám, že po dokončení projektu nakonec budou místní s novým přímým spojením do centra spokojeni a tramvaje jim poskytnou komfortnější a tišší jízdu bez emisí,“ uvedl nyní pro Zdopravy.cz Scheinherr
Křičící menšina
„Občas však dochází k paradoxní situaci, že proti tomuto obecně prospěšnému zájmu se postaví jednotlivec nebo skupina občanů, v důsledku čehož se může realizace dopravních staveb zbrzdit nebo na určitou dobu zcela zablokovat,“ uvedl k petici na svém blogu předseda dopravního výboru Martin Sedeke.
Podle něj petice bohužel výrazně přehlušuje zájem místních obyvatel, kteří si tramvaj přejí a kterým rychlejší dopravní spojení usnadní život. „V konečném důsledku pak dochází k situaci, kdy 3 nebo 4 vlastníci pozemků vyvolají veřejné hlasování, pro jehož podporu získávají hlasy občanů, kteří v okolí ani nebydlí, čímž se zkresluje skutečný stav věci,“ uvedl Sedeke.
Tramvajová trať podle něj přinese vyšší dopravní komfort tisícům obyvatel malešického sídliště. „Těch pár obyvatel, co křičí, je nejvíce slyšet. Nikoliv ta většina, která je pro,“ dodal Sedeke.
Šikmo, nikoliv kolmo
Šedesátileté zpoždění s vybudováním trati způsobil páteřní pražský vodovod z Káraného, který oblastí vede. Jeho nutné přerušení po dobu výstavby totiž výrazně ovlivní vodohospodářskou síť města. I současné naplánované řešení je podle Jana Šurovského z DPP netradiční. „Vodovody tam vedou pod ostrým úhlem. Dohoda mezi DPP a vodohospodáři se našla až v letech 2016 a 2017. Vodovod bude trať nově křížit šikmo a nikoliv kolmo. Teď jsme před zahájením výstavby. Zhotovitele DPP soutěžil souběžně se povolovacím procesem,“ uvedl Šurovský v podcastu Cesty Zdopravy.cz
Odhadovaná hodnota zakázky nové trati je 1,75 miliardy korun, cenu navyšuje zmíněná náročná rekonstrukce páteřního vodovodu.
Trať bude 2,4 kilometry dlouhá a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou s jednou předjízdnou kolejí.
Na trati bude šest párů zastávek. První ve směru z centra jsou zastávky Hagibor, které budou situovány u křižovatky s Názovskou, resp. Ramonovou ulicí.
Následující tramvajové zastávky Na Palouku budou na úrovni stejnojmenných autobusových, ty budou nicméně oproti současnému stavu posunuty o cca 150 metrů ke křižovatce se Slunečnou ulicí.
Další dva páry tramvajových zastávek Hostýnská a Plaňanská budou umístěny na úrovni stávajících autobusových zastávek. Pátý pár, pojmenovaný Tuchorazská, DPP vybuduje u křižovatky s Tuchorazskou ulicí. Poslední, šestý pár tramvajových zastávek Sídliště Malešice vznikne na úrovni současných stejnojmenných autobusových zastávek. Názvy všech zastávek jsou zatím pracovní.
Zelené kolejiště
DPP trať vybuduje s ozeleněným zákrytem kolejiště, vyjma přejezdů a prostoru zastávek, které budou asfaltové nebo vydlážděné. Napájena bude z měnírny v areálu vozovny Strašnice, která v rámci výstavby tratě projde kompletní modernizací.
Tramvaje v budoucnu nahradí autobusovou dopravu ve spojení ke stanici metra Želivského při zachování krátkých intervalů. Současně bude možné využívat pokračování linek z Malešic dále do tramvajové sítě bez nutnosti přestupu. Autobusové spojení na Florenc v trase současné linky 133 ovšem zůstane zachováno.