České dráhy zkouší znovu odvrátit šestimilionovou pokutu za nákup BEMU bez soutěže

Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dráhy k nákupu využily dříve vysoutěženou smlouvu na elektrické jednotky.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) musí znovu řešit nákup čtyř akutrolejových jednotek (BEMU) od Škod Group. Jednotky pro provoz v Moravskoslezském kraji koupil dopravce bez soutěže, za což úřad již dvakrát vyměřil šestimilionovou pokutu. Dráhy proti rozhodnutí znovu podaly rozklad.

„Můžeme potvrdit, že České dráhy podaly rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci veřejné zakázky týkající se pořízení bateriových jednotek,“ řekl mluvčí Českých drah Filip Medelský. Dál nechtěl případ komentovat kvůli probíhajícímu sporu.

Předseda ÚOHS již případ jednou v rozkladu řešil, vrátil ho k prvoinstančnímu projednání. Úřad znovu rozhodl a konstatoval opět porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. České dráhy se nadále za pomoci právníků snaží úřad přesvědčit, že jednotky typu BEMU jsou to samé, co elektrické jednotky EMU.

České dráhy v roce 2023 bez soutěže uzavřely smlouvu na dodávku 4 jednotek BEMU pro nasazení v Moravskoslezském kraji. Dráhy k nákupu využily dříve vysoutěženou smlouvu na elektrické jednotky.

Rozdíly mezi EMU a BEMU mohou být jasné i laikům. Potvrdil je i odborný posudek Technické univerzity v Berlíně. České dráhy přišly naopak s posudky tvrdící opak, jejich zpracování zadaly u akademiků z Česka a ze Slovenska. Argumentaci Českých drah o tom, že BEMU a EMU je to samé, nakonec ÚOHS nepřijal.

Se soutěží šance na více dodavatelů

Zadavatel svým postupem porušil zákon, protože uzavřením dodatku umožnil změnu podmínek rámcové dohody, která, pokud by se za takto změněných podmínek uskutečnilo už původní zadávací řízení, mohla znamenat účast jiných dodavatelů a mohla ovlivnit výběr dodavatele,“ řekl při vydání rozhodnutí mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Soutěž i na akutrolejové jednotky mohla přilákat také další soutěžící.

Proti způsobu, jakým České dráhy zadaly zakázku na čtyři jednotky BEMU, od počátku vystupoval tehdejší člen dozorčí rady nominovaný Piráty Petr Šlegr. Nechal pořídit rozsáhlý právní posudek, který potvrdil jeho obavy, že půjde o porušení zákona.

„Změna z EMU na BEMU není o tom, že obojí je vlak a jen se přidají baterky. Je jasné, že se tím mění funkce a především určení vlaků a tím i povaha zakázky. Pokud by takovýto postup byl připuštěn, otevřel by stavidla uzavírání všemožných dodatků. S nadsázkou by třeba k zakázce na stavbu divadla šlo přidat výstavbu lázní, protože obojí je přece občanská vybavenost,“ podotkl Šlegr.

Ještě před uzavřením dodatku se k zakázce vyjádřilo i ministerstvo pro místní rozvoj, které v březnu 2023 potvrdilo Šlegrův výklad zákona, že jiné určení nových vlakových souprav mění celkovou povahu zakázky.

BEMU není EMU. Úřad potvrdil pokutu za nákup nových vlaků ČD, kritika zakázky Kupka vyhodil

Tagy 690.2 BEMU České dráhy Škoda Group ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
34 komentářů