České dráhy zkouší znovu odvrátit šestimilionovou pokutu za nákup BEMU bez soutěže

Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dráhy k nákupu využily dříve vysoutěženou smlouvu na elektrické jednotky.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Mňo, asi to nebylo nejrozumnější řešení, na tom se asi shodneme. Nicméně, odůvodnění ÚHOS, že by se mohli přihlásit i jiní výrobci, pokud by bylo výběrko na BEMU… Je nějaký výrobce kolejových vozidel, který nabízí BEMU jednotky, ale EMU ne a proto se do původní soutěže nepřihlásil? Jo, je to trochu slovíčkaření, ale ta argumentace je dost dětinsky napsaná, obecná formulace, která nebere v potaz konkrétní případ.

Dominik29

Být ČD, tak raději uznám vinu a ty drobné zaplatím. Za tohle by měla být pokuta klidně desetinásobná.

Mynic

Tak pro příště to nebude BEMU, ale baterie bude sloužit k ukládání rekuperované energie a bude to EMU s baterkou.

Juraj

Rozdíl je patrně vymezen tím, zda to vozidlo dokáže jet v nezávislé trakci. Pokud ano, už to není klasická EMU.

Daniel Jablonecký

„Akademici z Česka a ze Slovenska“ jsou dobrá banda, jen co je pravda. Podle toho pak taky vypadá to naše vysoké školství a úroveň absolventů, které produkuje. Tam je pořád smrádek jak za bolševika a my se pak divíme, jak to u nás s dopravou vypadá.

Kubrt

A ten jakýsi posudek podepsali všichni akademici z ČR, nebo jen někteří? Neházejme všechny do jednoho pytle. Ano, taky by mě zajímalo, čí je to práce.

Michal M

Souhlas, nesmyslná generalizace a asi léčba nějakých vlastních mindráků…

Frantisek

Přesně, ten posudek je něco anti-charta proti ČD!

Jaaa

Posvítit si na ty “znalce”.

Mynic

Myslíte ty z Berlína?

_mm

Jak se vlastně ve smlouvách řeší, co se může a nemůže při dalších objednávkách změnit? Třeba z Finska znám příklady docela velkých změn. Helsinky využily (po 6 letech) opci ze smlouvy na tříčlánkové jednosměrné tramvaje na nákup pětičlánkových obousměrných. Tampere používá opci na prodloužení stávajících vozů. To mi přijde jako podobný rozdíl jako bateriová verze Regiopanterů

Motýl Emanuel

BEMU není EMU a to najdete i v rozkladu ÚOHS. Proč? Protože je to primárně vozidlo pro obsluhu na jiné trati než jezdí EMU.

Michal M

V Tampere se v roce 2017 řádně vysoutěžila zakázka na tříčlánkové tramvaje s možným budoucím plněním na extra články zvyšující kapacitu tramvaje (vše v tomtéž VŘ, tj. včetně ceny tohoto možného plnění).
https://railway-news.com/finland-skoda-to-extend-the-length-of-tamperes-trams/

ČD vysoutěžily dodávku různých typů elektrických jednotek, ale žádná z těchto smluv nezmiňovala bateriové jednotky a tedy ani jejich cenu.

Takže to, co proběhlo, nebyl „podobný rozdíl“ jako v Tampere, ale ukázkové vytření si pozadí zákonem o veřejných zakázkách. A ty si pleteš pojmy s dojmy, nebo tě sem poslali z Nábřeží vyrábět kouřovou clonu…

Juraj

Ale pořád je to tramvaj.
Kdyby náhodou ty obousměrné měly i dieselový agregát, nebo trakční baterie, tak už se bavíme o jiné kategorii vozidla.

A o to jde.

F. K.

6 milionů jsou pro tak velkou firmu drobné. Raději ať se u majitele zajímají, proč prohrávají jednu linku za druhou.

Daniel Jablonecký

Na to je jednoduchá odpověď: České dráhy jsou drahé.

Argo

Ale vytvoří to precedent že takhle postupovat je nelegální, což ČD nechtějí, protože pak budou muset na BEMU vyhlašovat speciální soutěže.

Mengo

To je pravda. Tolik stala díra v kanále v depu.

pacicka

No hlavně by bylo fajn, aby se stejný zákon o veřejných zakázkách vztahoval i na ostatní dopravce jedoucí v závazku VS.

G....

Nikoliv. Stačí, když zákonu podléhá výběr dopravce (což podléhá a soutěží se na cenu, resp. celkový počet bodů zohledňujících mimo ceny i např. kvalitu), není nutné ještě diktovat, kam investovat soukromý kapitál. Vám také nikdo nenařizuje vypsat výběrové řízení na nákup soukromého automobilu. Jen si sám pro sebe uděláte průzkum trhu, abyste zbytečně nepřeplácel.

U dopravce vlastněného státem je to něco jiného. Aby nemohlo nastat pověstné „z cizího krev neteče“, musí vypsat veřejnou zakázku. Jak má vypadat stanoví právě tento zákon.

Kamui

U ČD žádné cizí není – ČD jsou akciovka jako každá jiná, mají vlastní ekonomické hospodářství, nejsou živeny ze státního rozpočtu. Pouze jejich akcie drží stát.

Motýl Emanuel

Nikoliv jako každá jiná, nýbrž ze 100% vlastněná státem, to je ten zásadní důvod pro VVŘ.

Kamui

Stát ČD nevlastní, stát vlastní pouze akcie ČD (to je rozdíl). ČD jsou v podnikání ekonomicky suverénní – stát jim nemůže nařídit, že (například) celé ONJ mají za korunu odprodat Jančurovi.

Motýl Emanuel

Bože můj jste normální?

Kdo je to AKCIONÁŘ? Akcionář je MAJITEL obchodního podílu tedy podílu na základním jmění společnosti takže společnost vlastní a rozhoduje o ní. VALNÁ HROMADA AKCIONÁŘÚ je nejvyšší orgán společnosti.

Akcionář vlastní obchodní podíl, nevlastní majetek samotné společnosti!!!!

Obchodní vedení nenáleží akcionáři nýbrž statutárními orgánu.

Nedělejte ze sebe hlupáka a nastudujte si ZOK a zákon č. 77/2002 Sb..
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-77#cast1-hlava1-dil2

VVŘ jsou pro a.s. vlastněné státem povinné.

noerf

Jenom zhruba dvě třetiny tržeb tvoří dotace od státu a krajů.

Juraj

V každé jiné akciovce se členové správní a dozorčí rady dosazují politickou cestou? Protože pokud ne, pak jste právě popřel vlastní argument.

Teď úplně pomineme vedlejší financování ČD pomocí odprodejů majetku původně převedeného ze státní organizace…

Jaaa

Prostředky plnění veřejné zakázky taky stanoví zákon. Takže to tam klidně může být a nic se nestane.

Frantík

Ja ale tvrdím, že součástí veřejné zakázky je i (většinou) odhadovaná cena vozidel pro jejich plnění. Pokud by se při nákupu vlezly ČD do tohoto limitu (který samozřejmě bude malý, aby měly větší šanci soutěž vyhrát), nemusely by ji vypisovat.

Pražec

To je ten Šlegr, kterého vyměnili za stranického kádra STAN Suchánka.
https://zdopravy.cz/zastupce-piratu-mizi-z-prvni-firmy-ceske-drahy-bude-hlidat-olomoucky-exhejtman-225640/

vladki

Myslím že ČD by fakt pomohla privatizace. Pak by nemusely řešit výběrová řízení, a objednat si co se jim líbí.

Kubrt

Privatizace by ČD jistě prospěla, ale visí ve vzduchu otázka, jakou formou je reálné ČD privatizovat.

Apollo 17

Výdělečné činnosti privatizovat, dluh ať zaplatí daňový poplatník 🙂

F. K.

První otázka je, zda by prichvatizace byla vůbec politicky průchozí.

Frantisek

Proti stamilionum pokuty za dohodu s OBB o neodprodeji vagonů jsou to drobné.

jan táborský

Ono je to o tom kinder managementu, tak ať platí…….

vlachjan

Bylo by zajmavé vědět, kolik již vynaložily ČD prostředků na právní zastoupení v této věci.

Ten, kdo ví…

Tak to Vám můžu říct naprosto přesně… Hodně 😁