Stavbě východního obchvatu Olomouce hrozí zdržení, řeší se rozdělení na části

Přípravy tangenty provází komplikace už téměř 30 let.
Přípravy východního obchvatu Olomouce se komplikují. Stavba, která měla podle posledních plánů začít v roce 2028, hrozí zdržení. Na Olomouckém dopravním fóru to zmínil ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka, upozornil na to server report.cz.
„Komplikace se datují od roku 1997, kdy město Olomouc změnilo územní plán a trasu tangenty umístilo přes nesouhlas vlastníka do ochranného pásma vodního zdroje II. stupně. Tím se proti sobě postavily dva veřejné zájmy, tedy ochrana vodního zdroje versus stavba klíčového obchvatu. A tento střet se stále nedaří překonat,“ uvedl pro Report olomoucký mluvčí ŘSD Miroslav Mazal
Situaci nepomáhá podle Mazala ani fakt, že dosud platné opatření obecné povahy z roku 2020, které v území, kde se má východní tangenta stavět, zakazuje stavební činnost.
Ve hře je rozdělení stavby
„V rámci příprav východní tangenty kolem Olomouce neustále hledáme řešení patové situace. Možné je rozdělení stavby,“ napsalo ŘSD na platformě X.
O možném rozdělení teď podle vyjádření Smolky pro Report ŘSD diskutuje s městem Olomouc. Řeší se, jestli by bylo přínosné stavbu tangenty rozdělit na dvě samostatné části. Diskuze je prý na začátku.
„Jedno z řešení, které jsme předali ŘSD, je převést aspoň částečně kamionovou dopravu z Lipenské na okruh. Chceme, aby se ulevilo alespoň částem Chválkovice a Hodolany, doprava se rozložila a nešla by celá přes město. V podstatě ŘSD jsou těmi, kteří musí posoudit, zda takovéto řešení je vlastně ještě v souladu s tím investičním záměrem, který byl schválen pro celou východní tangentu a je to asi jediné, co o tom v této chvíli vím,“ dodal pro Report primátor Olomouce Miroslav Žbánek.
Nesmí zhoršit dopravní situaci
Podle Mazala by se stavba musela rozdělit v místě nových mimoúrovňových křižovatek. Podmínkou však je, aby nový úsek zlepšil stávající dopravní situaci a nezhoršil ji jinde.
Příprava stavby však údajně přes veškeré komplikace pokračuje, dva měsíce zpátky ŘSD vybralo pro záměr stavby zhotovitele dokumentace pro vydání společného povolení. Zakázku za 50 milionů bez DPH získaly firmy HBH Projekt, Link projekt, GEOtest, Sagasta a Rušar mosty.
Příprava východního obchvatu Olomouce pokročila, ŘSD vybralo projektanty
Nová čtyřpruhová komunikace má odvést hustou tranzitní dopravu z městských čtvrtí Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček. Východní tangenta propojí D35, I/55, I/46 s napojením na Opavu (I/11, I/56) a dále na Polsko.
„Stavba představuje přeložku silnice I/46, jejíž začátek je navržen v již vybudované mimoúrovňové křižovatce Holice na silnici I/35. Trasa pokračuje severním směrem do křižovatky u Týnečku na hranici území města Olomouce. Tangenta dopravně propojí, podél východního okraje Olomouce, tranzitní dopravu směřující na sever po silnici I/46 na Šternberk,“ popisuje ŘSD v informačním letáku.
Trasa nové východní tangenty bude dlouhá 7 350 metrů. V rámci stavby je navrženo 14 mostů a 1 lávka pro pěší a cyklisty. ŘSD počítá s mimoúrovňovými křižovatkami Keplerova, Lipenská a Severní spoj. Vzniknou také 2 okružní a 4 stykové křižovatky. Celkový počet všech stavebních objektů na trase bude 149. Předpokládaná cena stavby jsou tři miliardy korun bez DPH.