Příliv nových taxikářů je obrovský, říká Hřib. Nemluví česky ani anglicky, v Praze se neorientují

Naháněč taxislužby na letišti. Foto: Zdopravy.czNaháněč taxislužby na letišti. Foto: Zdopravy.cz

Podle některých řidičů jsou však změny v novele jen kosmetické a téměř nic neřeší.

Praha si pochvaluje novelu zákona o silniční dopravě, která mimo jiné upravuje podmínky pro řidiče taxislužby. Nově budou muset její řidiči vlastnit řidičský průkaz, který byl vydán pouze v Česku či jiné zemi EU. Dále bude oprávnění udělováno pouze na dobu povoleného pobytu, nikoliv plošně na pět let.

Ministerstvo našlo způsob, jak zakázat cizincům v Česku taxikařit

Novela by měla začít platit od července letošního roku. Podle některých řidičů taxi jde však jen o krátkodobé řešení. Řidiči z třetích zemí s mezinárodním řidičákem si totiž mohou o český řidičák požádat a nemusí v některých případech absolvovat přezkoušení.

Jsem rád, že se nám podařilo prosadit zpřísnění pravidel, která omezí nekontrolovaný příliv řidičů taxislužby bez potřebných dovedností, znalostí dopravních předpisů a orientace v Praze,“ řekl ke schválení novely Senátem náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Stav taxislužby v metropoli se podle něj s rozmachem alternativních taxislužeb výrazně zhoršil. „Nastal obrovský příliv žadatelů o udělení oprávnění řidičů taxislužby ze strany občanů třetích zemí, kteří ale často nemají ani minimální znalost českého, případně anglického jazyka, a mají minimální povědomí o právech a povinnostech plynoucích z výkonu práce řidiče taxislužby,“ domnívá se Hřib.

V Praze se neorientují

Řada z nich se podle vedení města neorientuje na území Prahy a mnohdy ohrožují účastníky silničního provozu, neboť nemají nezbytné dovednosti v řízení vozidel a znalosti dopravních předpisů, které by umožnily v hustém provozu vozidlo bezpečně řídit.

Počet vozidel taxislužby podle města dynamicky vzrůstá a ohrožováni jsou nejenom cestující, ale i ostatní účastníci silničního provozu.

Vydávání oprávnění na dobu maximálně pěti let podle magistrátu reaguje na fakt, že mnoho cizinců ze třetích zemí při žádosti dokládá pracovní a pobytové povolení na výrazně kratší dobu než 5 let. „Je proto vhodné, aby oprávnění řidiče taxislužby bylo platné po dobu, po kterou bude mít cizinec povolení k pobytu na území Česka,“ řekl Hřib.

Změny pomohou například zamezit situacím, kdy za volant taxislužby usedá člověk, který nezná ani základní dopravní značení nebo se nedokáže domluvit se zákazníkem. V takto hustém městském provozu, jaký v Praze máme, už opravdu není prostor pro experimenty na silnici,“ uzavřel Hřib.

Kosmetické změny?

Podle některých současných řidičů jsou však změny v novele jen kosmetické a téměř nic neřeší. Občané ze zemí uznávajících Ženevskou nebo Vídeňskou úmluvu totiž pro vydání českého řidičáku nemusí skládat teoretickou zkoušku jako v autoškole. Ze zemí mimo tyto regiony po nich ale úřady můžou požadovat přezkoušení.

Výměna ŘP bez přezkoušení jízdy a testů? O úrovni autoškol a získání ŘP ve východních zemí nebo třeba Indii by byla asi dlouhá diskuse. Jediná změna je, že jim bude možné připsat trestné body,“ napsal Zdopravy.cz taxikář Jan Severa.

Poukázal také na podobnou novelu zákona, kterou loni přijali v Polsku. Úprava tam dočasně vyřadila z přepravy pasažérů tisíce řidičů původem ze zahraničí. Na vydání tamního řidičáků musí čekat několik měsíců.

Tagy Magistrát hlavního města Prahy praha taxislužba
30 komentářů