Německá levice volá po zrušení první třídy v regionálních vlacích. Uvolní to přeplněné vlaky

Železniční dopravu by mělo podle levice podpořit také zrušení daňových výhod pro služební auta.
Německá levicová strana Die Linke požaduje zrušení první třídy ve všech regionálních vlacích v zemi. Tajemník strany Janis Ehling to uvedl v souvislosti s přeplněnými vlaky, na které si obyvatelé Německa před velikonočními svátky stěžují.
„Žádáme zrušení první třídy, aby vlaky nebyly tak přeplněné. K tomu požadujeme rozšířit síťovou jízdenku Deutschlandticket o šest dálkových jízd ročně zdarma ke každému předplatnému, aby lidé mohli přestoupit z regionálních expresů na dálkové linky,“ uvedl Ehling pro časopis Der Spiegel.
Právě díky úspěchu jízdenky Deutschlandticket německé vlaky zejména v období prázdnin a o prodloužených víkendech často praskají ve švech.
Celostátní jízdenka, která funguje formou měsíčního předplatného, začala platit předloni v květnu. Umožňuje využívat městskou a regionální dopravu po celém Německu, tedy regionální vlaky, autobusy i linky metra. Nepokrývá ale například dálkové vlakové spoje. Nabídku aktuálně využívá zhruba 13 milionů lidí.
Cenová dostupnost jízdného znamená, že dopravcům výpadky příjmů musí kompenzovat spolkové země s podporou spolkové vlády. Spolková vláda poskytuje roční dotaci 1,5 miliardy eur (37,7 miliardy Kč), stejnou částkou přispívají i regiony.
Zdražení nepomohlo
Oblíbené jízdence kvůli finanční náročnosti hrozilo zrušení, nakonec se loni v prosinci poslanci dohodli jen na zdražení z 49 eur (1230 Kč) na 58 eur (1460 Kč).
Vítěz nedávných německých voleb Friedrich Merz z konzervativní CDU však nyní prohlásil, že dotace na Deutschlandticket by se měly znovu přehodnotit. „Plná cena“ jízdenky se podle něj v současné době pohybuje kolem 90 eur a rozdíl tvoří dotace.
To však levice odmítá a místo toho navrhuje zrušení daňového zvýhodnění pro služební auta.
„Pokud bychom zrušili privilegium na služební auta, mohli bychom Deutschlandticket snadno udělat dlouhodobě dostupným. Úspory ve výši 6,1 miliardy eur by stačily na to, aby Deutschlandticket opět zlevnil,“ uvedl nyní Ehling.
Podle něj je naprosto nepochopitelné, proč daňová pobídka pro soukromé používání služebních automobilů vůbec existuje.