Z průtahu běžná ulice. Litomyšl řeší, co se silnicí I/35 po dokončení dálnice

Počet současných jízdních pruhů se zredukuje na dva, na zbylých vznikne asi 200 parkovacích míst. Doplní se také zeleň.
Po dokončení dálnice D35 kolem Litomyšle by se měl výrazně zklidnit provoz na současném průtahu městem. Radnice již plánuje, jakou bude mít v budoucnu podobu. Pro dopravu by sloužila zúžená část I/35, další by sloužila pro parkování nebo jako cyklostezka, řekl dnes novinářům starosta Daniel Brýdl (Generace 89).
„Cílem je navrátit hlavní tah do života města, čili ze silnice udělat ulici,“ uvedl Brýdl. Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 projede městem denně přes 21 tisíc aut.
Počet současných jízdních pruhů se zredukuje na dva, na zbylých vznikne asi 200 parkovacích míst. Doplní se také zeleň, několik přechodů pro chodce a tři nové okružní křižovatky. První u průmyslové zóny vznikne již dříve, vybuduje ji Ředitelství silnic a dálnic.
Úpravy průtahu budou rozděleny do tří částí. Město se nejdříve zaměří na úsek od Sokolovny po kruhovou křižovatku u hotelu Dalibor, pro nějž vyhlásí soutěž na projektovou dokumentaci. od Sokolovny po kruhovou křižovatku u hotelu Dalibor. „Tam nás to trápí nejvíc a tam by mělo vzniknout zejména nejvíc parkovacích míst,“ řekl Brýdl. Následně by se zřejmě omezilo parkování na historickém Smetanově náměstí.
Úpravy se budou dělat postupně po částech. Celkové náklady se odhadují až na 60 milionů korun. Podle Brýdla by se ale mohly snížit využitím levnějších materiálů nebo zvolením jednoduššího řešení. Financování zatím jasné není, v minulosti předběžně přislíbil účast i stát.
Po dokončení D35 převezme současný průtah do majetku Pardubický kraj. Okrajová část plánovaná pro chodník, parkování, stromy a případně cyklostezku by připadla městu.