Strojvedoucí metra neměl šanci psa vidět. DPP vysvětluje nešťastnou událost na Černém Mostě

Stanice metra Černý Most. Foto: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0 via Wikimedia CommonsStanice metra Černý Most. Foto: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0 via Wikimedia Commons

Pokud by cestující stihli tlačítko zmáčknout ještě před rozjezdem, vlak by stanici neopustil.

Pražský dopravní podnik prošetřuje nešťastnou nedělní událost, kvůli které musel být přerušen provoz metra mezi stanicemi Černý Most – Florenc na téměř hodinu.

Cestující nastupující na poslední chvíli do soupravy metra na Černém Mostě vedla svého psa na dlouhém vodítku. Ten tak zůstal na nástupišti před zavřenými dveřmi rozjíždějící se soupravy a nehodu nepřežil.

Vodítko je totiž příliš tenké na to, aby ho zaznamenal senzor nedovřených dveří. Kdyby ve dveřích zůstal zablokovaný člověk, končetina, nebo i samotný pes, souprava se nerozjede, neboť strojvedoucímu by bezpečnostní systém indikovat otevřené dveře v některém z vagonů.

Další cestující se údajně snažili zastavit vlak metra bušením na dveře kabiny strojvedoucího a opakovaným mačkáním nouzového tlačítka uvnitř vagonu. O události informoval deník MF DNES.

Vedoucí komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík pro Zdopravy.cz vysvětlil, že chyba byla jednoznačně na straně cestující a strojvedoucí metra neměl šanci události zabránit. Zároveň popsal, jak v podobných situacích postupovat.

Událost jsme důkladně prošetřili jak z kamerových záznamů, tak i místním šetřením včetně výhledových podmínek z vlaku. Je nám líto, co se s pejskem stalo, ale k pochybení strojvedoucího nedošlo,” uvedl Šabík.

Dobíhání je rizikové

Prošetření podle něj ukázalo, ve chvíli, kdy se rozsvítila světelná návěst nad dveřmi vlaku byla dotyčná cestující s pejskem a kufrem teprve zhruba dva metry před zónou odbavení (turnikety). Přesto se cestující rozhodla do vagonu rychle nastoupit, pes však stihl dojít zhruba na bezpečnostní čáru, když se dveře zavřely a vlak se následně rozjel.

Přepravní podmínky PID přitom uvádějí, že cestujícím není dovoleno nastupovat do nebo vystupovat z vozidla, pokud je dávána zvuková nebo světelná návěst.

Strojvedoucí podle Šabíka před rozjezdem ve zpětném zrcátku zkontroloval, jestli cestující dokončili nástup a výstup a zda se za bezpečnostní čarou nenachází nějaký cestující. „Kvůli úhlu u prvních třech dveří prvního vagonu strojvedoucí vidí zhruba horní dvě třetiny dveří, tj. bezpečně uvidí člověka. Ale bohužel nevidí, co je na podlaze. Paní s pejskem bohužel nastupovala druhými dveřmi,” vysvětlil mluvčí.

Rozjetý vlak tlačítko nezastaví

Na rozjíždějící se vlak na nástupišti mával jeden cestující, který se snažil doběhnout až ke kabině strojvedoucího. Podle grafikonu zaznamenávajícího všechny signály soupravy cestující ve vlaku zmáčkli tlačítko signalizace strojvedoucímu až 15 vteřin po rozjezdu soupravy, když už byl celou svou délkou v tunelu.

Pokud by cestující stihli tlačítko zmáčknout ještě před rozjezdem, vlak by stanici neopustil. Bohužel bouchání na dveře strojvedoucího je poměrně běžný kolorit některých cestujících, zejména pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek, zvláště ve večerních hodinách,“ doplnil Šabík.

Slepci mohlo tlačítko zachránit život, lidé ho ale neumí používat. Zkusili jsme zastavit metro

Strojvedoucí podle něj po použití tlačítka signalizace postupoval zcela dle dopravně-provozního předpisu. V něm se píše, že strojvedoucí po signálu z tlačítka musí pokračovat v jízdě do příští stanice, sledovat přitom situaci zpětnými zrcátky a sledovat kontrolku zavření dveří. Dále musí oznámit cestujícím vlakovým rozhlasem, že situace bude řešena po zastavení vlaku v příští stanici.

Má to zcela logické bezpečnostní opodstatnění: pokud je vlak pojízdný, je v případě nutnosti první pomoci nebo technického zásahu mnohem jednodušší a rychlejší takový úkon provést ve stanici než v tunelu metra,“ vysvětluje vedoucí komunikace DPP Šabík.

Podobné události podle něj nedokážou zabránit ani nástupištní stěny, se kterými se v pražském metru do budoucna počítá. Nové automatické vlaky, které nyní DPP soutěží, však budou vybaveny kamerovým systémem i novou generací komunikačních prostředků.

Bohužel se s podobnými situacemi DPP setkává téměř denně, kdy cestující zbytečně riskují. Například v době světelné a zvukové návěsti se ještě snaží i s kočárky na poslední chvíli dostat do vlaku nebo strkají mezi zavírající se dveře hůl,“ uzavírá Šabík.

Nouzové tlačítko v pražském metru zachránilo další lidský život

Tagy Černý Most Metro B tlačítko dveří
359 komentářů