Obrazem: Svezli jsme se kompletním ComfortJetem. Přibyl řídicí a restaurační vůz

Nově řazený restaurační vůz nabízí v jídelní části 18 míst k sezení. V oddělené části vozu je i klasická 2. třída.
České dráhy (ČD) nasadily poprvé do provozu s cestujícími kompletní soupravu ComfortJet. První cestující se s novou chloubou národního dopravce doplněnou o řídicí vůz a vůz ČD Restaurant se servisem JLV premiérově svezli na vlaku IC 517 Ostravan s odjezdem z Prahy v pondělí v 19:31. Zpět se vlak vydal druhý den ráno jako IC 510 Ostravan. Z Bohumína vyjel v 9:01 a deník Zdopravy.cz byl u toho.
Pro zkušební jízdu jsme zvolili trasu Ostrava – Olomouc. Vlak je povinně místenkový, za první třídu platíme 330 korun. Nasazení nových vozů nám potvrdil dopravce, patrné byly už i v jeho rezervačním systému. Z Ostravy vyjíždíme s asi pětiminutovým zpožděním, po cestě nám kvůli výlukovým činnostem na trati naroste a do Olomouce přijíždíme přibližně o dvacet minut později.
ComfortJet jezdí na IC 510 už nějakou dobu a autor článku s ním cestuje dost často, aby mohl potvrdit, že takto kapacitní souprava jezdí na tomto spoji poloprázdná. Nejinak je tomu i tentokrát.
ČD dosud provozovaly pouze osmivozové ComfortJety, což byl dočasný stav. První kompletní ComfortJet je nyní složený z devíti vozů včetně řídicího a restauračního, které dosud v soupravách chyběly. Ve vlaku jsou mimo standardních velkoprostorových vozů 2. třídy řazeny hned dva vozy 1. třídy, z nichž jeden je i vozem řídicím. Kapacita dvou vozů 1. třídy je 99 míst, z Ostravy vyjely jen s jednotkami cestujících.
Ohřívané pečivo
Nově řazený vůz ČD Restaurant se servisem JLV nabízí v jídelní části osmnáct míst k sezení se šesti stoly pro čtyři nebo dva cestující. V oddělené části vozu je i klasická 2. třída. Na provizorních ComfortJetech dosud jezdily starší restaurační vozy jinak řazené do klasických souprav, dnes mají posádky k dispozici moderní konvektomat.
Vzhledem k času krátce po deváté hodině ranní volíme Snídani City. Za 149 korun dostanete teplý nápoj, šunku, sýr ementálského typu, smetanový sýr, máslo a pečivo (bagetka a dva krajíce chleba), které musíme vyzdvihnout. Je teplé a křupavé, posádka restauračního vozu jej ohřívá. Ve výbavě kuchyňky zaujmou hned dvě pípy, na čepu je Plzeň.
Sedadla v 1. třídě se dají polohovat směrem dolů či nahoru, jak můžete znát například z pendolin. Toalety jsou v ní standardní jako ve třídě druhé. Za prostorem strojvůdce je toaleta pouze na jedné straně. Nechybí zásuvky včetně možnosti bezdrátového dobíjení a další, dnes již standardní doplňky, jako například wi-fi.
Zatím dvě devítivozové jednotky
Jak uvedly ČD v tiskové zprávě, aktuálně jsou k dispozici dvě devítivozové jednotky ComfortJet, které budou nasazeny na spoje IC 517 Ostravan Praha hl.n. (19:31) – Bohumín (22:50) a IC 510 Ostravan Bohumín (9:01) – Praha hl.n. (12:19). Po dokončení rekonfigurace dalších jednotek na devítivozové bude zkušební provoz s cestujícími rozšířen také na spoje IC 512 / 515 Ostravan, které jedou po dobu výluky na trati 178 v úseku Bohumín (07:01) – Planá u Mariánských Lázní (12:50/15:08) – Bohumín (20:50).
„Jednotky jsou zatím provozovány v taženém režimu bez ovládání z řídicího vozu, ale cestující už budou mít na palubě k dispozici všechny služby včetně servisu restauračního vozu. Ten bude mít v této fázi zkušebního provozu obdobnou nabídku jídel a nápojů jako nabízí servisní společnost JLV na palubě vlaků railjet,“ uvedly ČD. Dnes stála v čele vlaku lokomotiva Siemens Vectron.
Po převzetí dalších devítivozových jednotek CommfortJet má být jejich provoz postupně rozšířen během tohoto roku také na spoje z Prahy do Berlína, Budapešti a Grazu. České dráhy objednaly u konsorcia Siemens – Škoda dvacet netrakčních jednotek ComfortJetů. Finální souprava má devět vozů a nabízí 555 míst k sezení, z toho 99 je v 1. třídě. Dalších 18 míst se nachází v restauračním oddíle. Délka vlaku je zhruba 237 metrů a je určen pro maximální rychlost 230 km/h. V provozu budou se zmíněnými lokomotivami Siemens Vectron.