„Vyvazovačka“ po dvakrát více kilometrech, než je zvykem. České dráhy začaly s obnovou InterJetů

InterJet při vyvazovací obnově. Foto: České dráhyInterJet při vyvazovací obnově. Foto: České dráhy

Opravy zkrátí výměnný systém podvozků.

České dráhy přistavily v těchto dnech do závodu Škoda Pars v Šumperku první netrakční jednotky InterJet pro plánovanou obnovu stupně R1. K té u těchto souprav dochází po najetí 1,2 milionu kilometrů.

„Jednotky InterJet jsme uvedli do provozu v jízdním řádu 2022 a nyní už má každá najeto zhruba milion kilometrů. To ilustruje jejich velké vytížení a vysokou disponibilitu. Každá jednotka najede denně více než 900 kilometrů a jejich hlavní využití je na vnitrostátních vlacích Západní expres a Krušnohor mezi Prahou a Chebem. U našich cestujících si získaly velkou oblibu a na železnici přilákaly další cestující,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

První vyvazovací oprava stupně R1 až na 1,2 milionu kilometrů není obvyklá. Podle místopředsedy představenstva Českých drah Michala Krause je vyšší kilometrický proběh předepsaný výrobcem pro přistavení do vyšších periodických obnov jednou z předností těchto netrakčních jednotek. „Například vyvazovací obnova R1 probíhá u starších osobních vozů po půl milionu kilometrů, u modernějších vozů typu UIC-Z je to tři čtvrtě milionu kilometrů a nejmodernější InterJety mohou najet až 1,2 milionu kilometrů,“ upozornil Kraus.

Obnova všech deseti souprav během jednoho roku

Při obnově stupně R1 (dříve tzv. vyvazovací obnově) na InterJetech dodavatel provede vyvázání podvozků a jejich kompletní revizi. Dojde ke kontrole dvojkolí, brzd a prohlídkou projdou další technické celky související s pojezdem vlaku. Nevyhovující díly dodavatel při obnově vymění. Ke zkrácení obnovy až na polovinu standardního času dopravce využívá výměnný systém podvozků, který ČD za tímto účelem pořídily. Všech deset InterJetů projde obnovou během jednoho roku.

České dráhy zakoupily deset pětivozových jednotek InterJet u společnosti Siemens a část výroby se uskutečnila také v ostravském závodě firmy Škoda Group. Na českých kolejích začaly jezdit na přelomu let 2021 a 2022. Délka jednotky je 132 metrů a nabízí 333 míst pro sedící cestující. K dispozici jsou 3 místa pro osoby na vozíku a místa pro uložení až 8 jízdních kol. Za celkem 50 vozů zaplatil dopravce 3 miliardy korun.

InterJet při vyvazovací obnově. Foto: České dráhyInterJet při vyvazovací obnově. Foto: České dráhy04b První třída v soupravě InterJet. Foto: Aleš Petrovský05b Druhá třída v soupravě InterJet. Foto: Aleš Petrovský09b Přechod mezi vozy v soupravě InterJet. Foto: Aleš Petrovský08b Kino v soupravě InterJet. Foto: Aleš Petrovský07b Prostor pro vozíčkáře v soupravě InterJet. Foto: Aleš Petrovský06b Místo pro kola v soupravě InterJet. Foto: Aleš PetrovskýSouprava InterJet. Foto: České dráhyInteriér InterJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet v Chebu. Foto: Michal Málek / České dráhyInteriér InterJetu, 1. třída. Foto: Aleš PetrovskýInteriér InterJetu. Autor: Aleš PetrovskýInteriér InterJetu. Autor: Aleš PetrovskýInterJet v Plzni. Autor: Karel VltavaInterJet ve stanici Praha hl.n. Pramen: České dráhy
Tagy České dráhy InterJet Škoda Pars
47 komentářů