Dálnice bez limitu, železniční reforma i zachování D-Ticket. Německá koalice představila své plány

Budoucí vláda chce snížit letecké poplatky a daně.
Budoucí vláda v Německu počítá s dalším navýšením peněz do dopravní infrastruktury i zachováním výhodné jízdenky pro neomezené cestování veřejnou dopravou Deutschlandticket. Vyplývá to z představené koaliční smlouvy, kterou uzavřely CDU/CSU a SPD.
Koalice v dokumentu několikrát opakuje význam rozvinuté dopravy pro celé Německo. Podle dokumentu má odrážet reálné potřeby, být dostupná a ohleduplná k životnímu prostředí.
Sociální demokraté (SPD) museli ustoupit od jednoho ze svých požadavků na zrušení neomezené rychlosti na dálnicích a zavedení limitu 130 km/h. Podle koaliční dohody k takové změně nedojde, téma vůbec v dokumentu neotevírá.
„Silnice je důležitým způsobem dopravy a automobil je důležitým dopravním prostředkem, zejména pro lidi ve venkovských oblastech,“ uvádí smlouva.
Koalice se shodla na udržení jízdenky Deutschlandticket, kterou zavedla minulá vláda. Po lednovém zdražení na 58 eur by měla cena letos zůstat, za tuto částku nabídne cestujícím neomezené cestování veřejnou dopravou s výjimkou dálkových vlaků, autobusů a letadel. Podle koalice by měla cena zůstat do roku 2029.
Nová koalice plánuje další podporu pořizování elektroaut. Pro firmy umožní rychlejší odepisování a další daňové výhody, pro fyzické osoby budou auta osvobozena až do roku 2035 od silniční daně. Současně chce koalice podpořit budování infrastruktury pro lidi na kole či chodící pěšky jako součást udržitelné mobility.
Už od ledna se má výrazně zvýšit příspěvek na dojíždění. Od budoucna si pracující lidé budou moci odečíst z daní 38 centů za kilometr – počínaje prvním kilometrem. Dříve tato sazba platila až od 21. kilometru. Nezáleží na tom, zda se cesta do práce uskuteční autem, na kole nebo vlakem.
Podle koalice má dojít k zásadní „železniční reformě ve střednědobém horizontu“. Pokračovat mají velké modernizační akce nejvytíženějších koridorů, jako loni proběhla rozsáhlá výluka na Riedbahn mezi Frankfurtem a Mannheimem. Koalice slibuje rovněž urychlení elektrizace tratí, systém poplatků za použití dráhy projde reformou. Správce infrastruktury DB InfraGo má získat v rámci německého železničního systému větší samostatnost.
Dokument řeší i leteckou dopravu, vláda chce snížit poplatky za znečištění ovzduší a létání tak zlevnit.
Spolkové ministerstvo dopravy obsadí zástupce CDU, německá média mluví nejčastěji o Ině Scharrenbach, která je současnosti ministryní vnitra, místní samosprávy, výstavby a digitalizace v Severním Porýní-Vestfálsku.