Podcast: Útoky na lodě v Suezu změnily trasy i našich vlaků, říká Martin Hořínek z Metransu

Nebezpečí výluk je, že se zákazníkovi zalíbí kamion a už se nemusí na železnici vrátit.
Jak fungují kontejnerové terminály v Česku a jak jezdí kontejnerové vlaky po Evropě? O tom je nejnovější díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, který si můžete právě poslechnout. Pozvání do studia přijal Martin Hořínek, jednatel dopravce Metrans Rail a provozní ředitel a člen představenstva společnosti Metrans. Zároveň je prezidentem sdružení nákladních dopravců na železnici ŽESNAD.CZ.
V Česku provozuje Metrans dva velké terminály (v Praze-Uhříněvsi a České Třebové), kde se kontejnery nejen vykládají, ale i překládají na vlakové linky do dalších destinací. Menší terminály Mentransu v Nýřanech, Ústí nad Labem, v Lípě nad Dřevnicí a v Havířově jsou pak cílové, kde si kontejnery vyzvedávají zákazníci.
„Terminálů máme v Evropě 21 a máme železniční dopravce, kteří jsou ve všech zemích, kde máme terminály. Pravidelné linky pak spojují naše terminály a jezdí do všech velkých přístavů nebo do velkých průmyslových center, jako je německé Porůří,“ říká Hořínek s tím, že týdně má celá skupina Metrans na evropské síti 670 vlaků s kontejnery.
Víno v pytlích
Páteřní linkou z Česka je pro Metrans relace Praha – Hamburk, která vyjela poprvé v roce 1992. Dnes jezdí mezi Českem a Hamburkem v průměru osm párů kontejnerových vlaků každý den.
A jaké zboží se dnes v kontejnerech nejčastěji vozí? „Takhle se vozí třeba i víno z jižní Ameriky. Koupíte si ho tady, říkáte si, to mi chutná, a ta cena byla také dobrá. Jenže v tom kontejneru bylo víno nalité do plastových pytlů. A stráví několik týdnů v tomto obalu na cestě na lodi, kde jsou poměrně vysoké teploty,“ popisuje jednu z častých přeprav Martin Hořínek.
Jaká je životnost kontejnerů, jak rychle se kontejnery v terminálech vykládají nebo překládají na další spoje? Čím to je, že kontejnerová doprava na železnici v Česku roste, když ostatní cargo přepravy padají dolů? Kdo je vlastně majitelem kontejnerů, které vídáme na vlacích a v terminálech v Česku? A jak velký vliv má na linky Metransu řádění pirátů a teroristů v oblasti Suezu? To všechno probíráme v rozhovoru, který si můžete pustit právě teď.
Největším problémem jsou pro kontejnerové dopravce výluky. S velkými obavami Metrans sleduje podzimní výluku v údolí Labe na přechodu do Německa, která by měla trvat 10 dní. Odklonové trasy mají malou kapacitu.
„Moc variant není. Je to velmi smutné, že v roce 2025 máme jediný elektrifikovaný kapacitní železniční přechod mezi Českem a Německem při délce hranice 820 kilometrů. Je to zarážející. Další varianty jsou nedostatečné a nemůžou pojmout kapacitu, která jezdí přes Děčín. Nejlepší z toho špatného je jet přes Cheb směr Schirnding. Ale vlaky v počtu, které by tam chtěly projet, se tam prostě nevejdou,“ popisuje v podcastu problematiku odklonů při výlukách údolí Labe Martin Hořínek.
V rozhovoru uslyšíte také jak vypadalo rozhodování při nákupu nových lokomotiv, jak vypadají turnusy strojvedoucích, kteří vozí vlaky Metransu z Česka k moři, i jak společnost investovala do dílen v kolínském Dyku, které si pořídila, aby měla kde udržovat vlastní vozy a lokomotivy.
Otevíráme také téma ETCS, byrokratických nařízení z Bruselu, které míří na nákladní dopravce, hrozbu automatického digitálního spřáhla a další problémy.
Podcast si můžete pustit zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
7. minuta: Pravidelnost linek Metransu v Evropě a sezónnost přeprav zboží v kontejnerech
17. minuta: Rychlost doručování kontejnerů zákazníkům
19. minuta: Jaké zboží se dnes nejčastěji vozí v kontejnerech
26. minuta: Jak ovlivňují útoky pirátů v oblasti Suezu linky kontejnerových vlaků
30. minuta: Odklony vlaků Metrans při výlukách tratě přes Bad Schandau
35. minuta: Vozový a lokomotivní park Metrans Rail
39. minuta: Traxxy vs. Vectrony. Proč má Metrans dvojí flotilu elektrických lokomotiv
42. minuta: Práce a turnusy strojvedoucích na linkách do německých přístavů
48. minuta: Jak bojuje Metrans s vybavováním svých lokomotiv zabezpečovačem ETCS a jak vnímá poskytnuté dotace i první zkušenosti z výhradního provozu
56. minuta: Evropská byrokracie a nákladní železniční dopravci
61. minuta: Martin Hořínek odpovídá na dotazy čtenářů