Přepravy kontejnerů umí předpovědět ekonomickou krizi, říká šéf Metrans Rail Matin Hořínek

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens MobilityLokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens Mobility

Objemy zboží na české železnici, které jede v kontejnerech, v aktuálně rostou.

Zboží na železnici jako lakmusový papírek pro další vývoj ekonomiky. V případě spotřebního zboží, které se převáží v kontejnerech z Evropských přístavů do Česka, to prý funguje perfektně a dá se tak předpovídat budoucí stav ekonomiky. Právě na tomto segmentu zboží se jako první ukáže, kdy domácnosti začínají šetřit.

Přesně tak to je. Máme zkušenost z hospodářské krize, která u nás byla od roku 2008 a trvala několik let. Naše společnost tyto signály měla už koncem roku 2007. Najednou toho spotřebního zboží začalo ubývat. Domácnosti začaly šetřit, ale průmysl v té době říkal, že všechno funguje a že se nic neděje. My jsme už ale viděli, že se něco blíží. A pak po čtyřech letech jsme vnímali, že se objemy přeprav zvyšují, že se to bude měnit, i když se pořád ještě hovořilo o hluboké hospodářské krizi,“ popsal při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz tento týden jednatel Metrans Rail a provozní ředitel Metrans Martin Hořínek. Paradoxně ekonomové přímo data z kontejnerových přeprav aktivně nesledují.

Objemy zboží na české železnici, které jede v kontejnerech, v aktuálně rostou. A tak zatímco tradiční železniční carga po celé Evropě bojují s poklesem přeprav, kontejnerů se to netýká, ukazují statistiky. Zatím. „V kontejnerech se vozí úplně všechno, i pro těžký průmysl. Ale spotřební zboží převažuje. Domácnosti byly několik let vystrašené. Ať už šlo o covid, kterým to začalo, pak jsme měli energetickou krizi a také začátek konfliktu na Ukrajině. Moc se neutrácelo. Dneska je to všechno lepší, a je to na našich přepravách vidět. Jsou zatím v dobrých číslech,“ dodal Martin Hořínek.

Metrans vozí u nás ve střední Evropě kolem 70 procent všech kontejnerových přeprav a v současnosti má 670 vlaků na evropské železniční síti týdně. Jezdí zpravidla podle pevných jízdních řádů. Jeho největšími českými huby jsou terminály v České Třebové a v pražské Uhříněvsi, kam kontejnery nejen dojíždí pro cílové zákazníky, ale překládají se tu i na další vlaky do dalších destinací.

Ovšem i kontejnery mají svou sezonu a v případě těchto přeprav jde hned o dvě špičky za rok. „Jedna je podzimní před Vánoci, protože v kontejnerech se kromě jiného přepravuje i konzumní a spotřební zboží věci, které patří na Vánoce. Vánoční vlna začíná už někdy v polovině srpna, velké sklady se potřebují předzásobit. V únoru nastává propad a klid, ale s přicházejícím jarem, duben, květen, máme druhou vlnu, kdy vystoupají počty přeprav nahoru. Aby to s přicházejícím létem, zejména je to ovlivněno celozávodními dovolenými velkých průmyslových podniků, šlo zase dolů,“ popisuje Martin Hořínek.

Celý rozhovor s Martinem Hořínkem vám přineseme zítra kolem poledne ve formě podcastu.

Tagy Metrans Metrans Rail
44 komentářů