Přepravy kontejnerů umí předpovědět ekonomickou krizi, říká šéf Metrans Rail Matin Hořínek
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens Mobility

Objemy zboží na české železnici, které jede v kontejnerech, v aktuálně rostou.
Já bych tu spojitost s kontejnery a ekonomikou zase tak neviděl. Nebere v úvahu jak rostoucí populací, snižující se kvalitu spotřebních výrobků a tak jejich vyšší počty, obecně se zvyšující konzum blbostma z Aliexpresu kterých lidí kupovali kolem roku 2015, ve srovnání s dobou před 10 lety, úbytek výroby regulací, nahrazený vyšším dovozem, je pěkná řádka proměnných.
Rostoucí populace se dá zohlednit obyčejným výpočtem počet kg na 1 člověka a porovnat to s předešlým rokem. Předpokládám, že je na to hromada daleko sofistikovanějších výpočtů.
co merit bohatstvi spolecnosti treba poctem lidi s nadvahou a nove i uzivatelu ozempicu?
Zajímalo by mne jestli existuje nějaký plán na zrušení toho strašného překladiště v Uhřiněvsi? Tak v centru města to je hrůza co z toho je. Všude kamiony a přetížené silnice. Chtělo by to posunout dál z Prahy
Žádný takový plán neexistuje. Naopak se do terminálu usilovně investuje. A ze středu Václavského náměstí je to do středu terminálu 12 km, to mi jako centrum moc nepřipadá…
Předpokládám, že přímé napojení na D1 o kterém se mluvilo kdysi dávno je již úplně mimo?
O nějakém takovém projektu jsem nikdy neslyšel a ani si ho neumím představit.
Napojení terminálu na D1 by od roku 2027 měla umožnit Hostivařská spojka v kombinaci s D0 asi takto:
https://mapy.cz/s/botugerafe
Hostivařská spojka určitě pomůže, ale bohužel nevyřeší kruhák Přátelství/Podleská. Hodně dávno jsem četl o plánech spojit překladiště s D1 kolem Újezdu. Snad to mělo využívat budoucí napojení Vestecké spojky. Bohužel už k tomu teď rychle nemůžu nic dohledat, ale je to cca 10-15 let, od té doby jsem o tom nic neslyšel.
Sice nevyřeší průměr kruháku Přátelství / Podleská, ale vyřeší počet vozidel na něm a délku kolony, kterou vyrábí světla na Novém náměstí 🙂
Kolony nemají problém se směrem Podleská – Přátelství směr Hostivař. Kolony mají problém se směry Podleská + Přátelství směr Uhřiněves Nové Náměstí.
Dá se nějak vyjádřit, kolik % v Uhříněvsi zpracovaných kontejnerů:
a) je přeloženo na jiný vlak
b) míří po silnici někam v pražské aglomeraci
c) opouští pražskou aglomeraci po silnici?
Samozřejmě dá, ale já to nevím, starám se primárně o železniční dopravu.
Odhaduji (opravdu jen odhaduji) 40% silnice, 60% překládka na další železniční spoje.
40 % myslíš auto/auto, nebo vlak/auto?
Ani nějak nevěřím, že se začne stavět aspoň v roce 2028.
12 km je ve slušném velkoměstě „širší centrum“ 🙂
Je jen otázka času kdy i tady nastane osud Žižkova a „monetizace polohy“.
Takže prozíravá firma by už teď měla pátrat po pozemcích na přesun – přece jen potřebujete jak rozlohu, tak dobré napojení na kapacitní železnici i silniční síť, což výběr dost zužuje.
Žádný takový „rozumný“ prostor v Praze a blízkém okolí není získatelný. Máme co máme.
A co vylepšení kolejiště stanice? Méně posunu? Je nějaká snaha od SŽ to vylepšit? Přecejen je to terminál pro Prahu a okolí, jinam se přesouvat nebude, když máme nahradit JVZ a nejlépe i převzít kousek kamionové dopravy, tak je potřeba tu drážní dopravu zjednodušit. Třebová je proti Uhříněvsi pro drážní provoz o tři levely výš.
A co terminál v České Třebové? Jestli je tohle centrum Prahy, tak ČT je nejspíše vnitřní okrajová část, ne?
I ten v Třebove je mimo. Není napojený na dalnici a pořádně ani nebude.
Pardubice by dávaly smysl a nebo i něco mít u Kralup. Ale jestli s takovou myšlenkou nepřišli v 70. let komunisti, tak se to v tomhle století na dráze nepostaví.
Mimo? Proč si ho tam tedy Metrans vybudoval z nuly?
Protože bylo možné ho tam vybudovat…
U Kralup? Terminál je v Mělníku
No ale taky kolejově dost nepraktickej.
Dálková část cesty je zde konána primárně po kolejích. Ani tu Uhříněves neucpávají zrovna kamiony s kontejnery, byť tamtudy některé jezdí.
Proč u Kralup, když na náklady máme pravobřežku?
Tak za komunistů v Pardubicích terminál vznikl,aby byl za kapitalistů záhy po 1989 zrušen.Přímé napojení na dálnici nedává příliš smysl,neboť kontejnery jsou po silnici přepravovány pouze na poslední míli (alespoň to tvrdí všichni odborníci v logistice).
Ahoj Bohouši. Však to bylo více nepoužitelných terminálů. V mé oblasti třeba Cheb nebo Plzeň – Křimice. Nehnulo se tam kolo ani za socialistů…
Asi jak kde. Třeba na kontejnerovém překladišti v CB – Nemanicích byla v roce 1988 uskutečněna manipulace s 8 483 kontejnery.
23 beden denně? To se mi zdá opravdu hodně na tehdejší poměry. Tam byl nějaký větší vývoz mimo Evropu nebo do SSSR?
ptal jsi se na totez uz asi pred tremi tydny. bylo ti vysvetleno, ze ne.
Stejně to ty kamiony a dodávky do tý Prahy nakonec dovezou, akorát místo z Uhříněvsi to bude vozit z Berouna.
Tak jestli jestli Uhříněves je centrum města tak doporučuji navštívit Vídeň a na nordwest bahnhof byl nebo možná ještě je kontejnerový terminál a to je skoro centrum.
To jsme donedavna meli na Zizkove.
Už tam pár let není, stačí se kouknout na fotomapy.
Stále tam je.
Není. Pokud je mi známo, byla na bývalém vídeňském severozápadním nádraží odstraněno trakční vedení, už se tam dá dostat jen po jedné ze dvou tratí, které jsou už též bez troleje, zabezpečovací zařízení už nejspíš bylo také odstraněno a dle fotomap se zbytek kolejiště používá jako odstavné. A to vše nejspíš jen dočasně, protože očekávám aktivitu nějakého developera, ostatně není to zase tak dávno, co pár set metrů odtud zaniklo jiné nákladové nádraží. Jako sorry, ponechat kontejnerové překladiště zde by bylo asi tak vhodné, jako ho ponechat v Praze na Žižkově.
Před třemi týdny tam bylo.
To je nějaké divné, protože to by znamenalo, že by bylo nově vybudováno, přičemž na Google maps jsou snímky z července 2024 a bývalé vídeňské severozápadní nádraží je na nich zcela pusté. Skoro bych řekl, že jsi to popletl s jiným terminálem. Ve Vídni jsou funkční moderní kontejnerové terminály Freudenau a Blumental, nedaleko Vídně je i kontejnerový terminál v Křemži.
A jak zásobovat Prahu?!? Z terminálu v České Třebové?!?
Obnovit Nákladové nádraží Žižkov, přece.
Nic se rušit nebude. Už jsem vám to psal minule.
Mně teda přijde budování a obnova kvalitně drážně i silničně napojených KP v Česku dost pomalá. Jižní Čechy nemají nic. Pokud chceme nahradit JVZ kontejnerama, tak celková kapacita překladišť v Česku nestačí. Mnohde ani kapacita dráhy v místě napojení. Spousta posunu a dělení souprav.
V Uhříněvsi jsem několik let pracoval a je to proti Praze v podstatě konec světa 🫢
Nebýt toho „strašného“ překladiště, bylo by na silnicích a ulicích určitě víc kamionů. Viníkem „spousty kamionů a přetížených silnic“ nejsou primárně překladiště, naopak ta by měla silnicím globálně odlehčit (ano, lokálně na přístupových komunikacích k překladišti to bude jinak).
Jestli vám to vadí, neměl jste se k němu přistěhovat. S podobným překladištěm se počítá u každého krajského města.