Příprava Drážní promenády pokročila. TSK hledá projektanta, určí se kolizní úseky s VRT

Předpokládaná cena projektu je 78 milionů korun, celé promenády pak až půl miliardy.
Pražská Technická správa komunikací vypsala soutěž na projektanta Drážní promenády. Vyplývá to z oznámení ve Věstníku veřejných zakázek.
Rozsáhlý koridor pro chodce, cyklisty a in-line bruslaře má vzniknout na tělese zrušené dvoukolejné železniční trati 221 mezi Vršovicemi a Strašnicemi v Praze 10. Součástí projektu je mimo jiné rekonstrukce tří stávajících přemostění. Jde o most přes stanici Praha-Strašnice, podchod u ulice Na Spádu a železniční most přes ulici U Slavie.
Další mosty pak v rámci promenády nově vzniknou. Lávka u Edenu překlene nový přístup k železniční zastávce a doplní ji lávka přes ulici V Korytech.
Předpokládaná cena projektu je 78 milionů korun, vybráno má být do konce srpna, uvedená doba trvání kontraktu je 30 měsíců.
Cyklodálnice a historické prvky
Zároveň TSK připravuje samotný tendr na zhotovitele, už na počátku roku 2024 zahájila předběžné tržní konzultace. V rámci nich avizovala snahu zachovat část historických prvků odkazujících na rušenou železniční trať. Odhadovaná cena byla v lednu loňského roku 300 – 500 milionů, tehdy však chtěla TSK zakázku soutěžit ještě v režimu Design-Build, tedy včetně projektování.
Promenáda má být široká osm metrů a čtyři kilometry dlouhá. Polovinu z toho bude tvořit čtyřmetrová oddělená cyklodálnice, 3,5 metru široká stezka pro chodce a k tomu souběžná běžecká cesta. Inspirací pro pražské plánovače je newyorská High Line nebo pařížská promenáda Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách.
Vlaky přestaly po trati jezdit v roce 2020, kdy byla dokončena přeložka úseku mezi Vršovicemi a Hostivaří. V březnu 2021 došlo k odstranění kolejí.
Problémy s pozemky
V těsném sousedství plánované promenády již Správa železnice projektuje jižní větev vysokorychlostní tratě úseku VRT Praha, vznikne zde i odstavné nádraží Strašnice, kde bude zázemí pro rychlovlaky.
Velkolepý projekt Drážní promenády se komplikuje, SŽ bude potřebovat část pozemků kvůli VRT
Právě kvůli pozemkům SŽ, které budou částečně potřeba pro plánovanou stavbu vysokorychlostní tratě, se projekt v posledních měsících zadrhnul a začaly se šířit informace, že jde “k ledu”. Praha chce však pozemky, které nebudou pro VRT potřeba, vykoupit ještě letos.
Pražští radní dostali totiž minulý měsíc od zastupitelů za úkol přípravu promenády urychlit. Reagovali tak na petici, kterou podepsalo přes 2000 lidí. Územní rozhodnutí k projektu magistrát získal v roce 2023.
Dalšími schválenými úkoly pro radní je pokusit se na stavbu získat peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury, zahájit opravu historické lávky nad tratí v bývalé zastávce Strašnice či zahájit přípravu napojení promenády pro chodce a cyklisty od ulice Petrohradská až po vršovickou železniční stanici.
Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib také nedávno vyvracel obavy, že hrozí propadnutí územního rozhodnutí. „Na straně města k žádnému pochybení nedošlo. Správa železnic, které patří nezbytné pozemky, se jen v mezičase rozhodla realizovat v této lokalitě také VRT a tomu teď musí být celý projekt přizpůsoben,“ uvedl Hřib pro Zdopravy.cz.
V současné době podle něj již probíhají jednání k výsledné podobě memoranda o spolupráci mezi zástupci Prahy a Správy železnic k hledání finálního řešení v úsecích kolizních s VRT.