Konec monopolu v Eurotunelu je blíže. Plány na spojení do Londýna oznámil zatím nejsilnější hráč

Italské dráhy se spojily se španělskou skupinou Evolyn.
Italské státní dráhy Ferrovie dello Stato Italiane (FS) chtějí do roku 2029 vstoupit do byznysu přepravy cestujících vlakem mezi Paříží a Londýnem. Na trati Eurotunelem pod Lamanšským průlivem chtějí být konkurencí pro stávajícího dopravce Eurostar, který má dosud na trase monopol.
Dráhy oznámily své plány v tiskové zprávě, firma chce do startu investovat miliardu eur. Vstup na tuto trasu už dříve oznámilo několik nově založených dopravců. FS provozující vlaky pod značkou Trenitalia je v tomto ohledu bezkonkurenčně největší hráčem.
Jednoho z možných konkurentů si Italové vzali rovnou do projektu. Podepsali předběžnou dohodu o spolupráci se španělským konsorciem Evolyn, které už loni oznámilo podobné plány včetně údajného nákupu nových vlaků od Alstomu.
Snílci, nebo nová konkurence Eurostaru? Evolyn oznámil nákup rychlovlaků od Alstomu, ten to popřel
„Vysokorychlostní železnice je páteří efektivní a ekologicky šetrné mobility a rozšířením naší přítomnosti na klíčových koridorech neinvestujeme pouze do infrastruktury a inovací, ale také do budoucnosti evropské dopravy. Zvýšená konkurence pomůže vytvořit efektivnější a zákaznicky orientovaný obor, který nabízí skutečnou alternativu k letecké dopravě,“ řekl šéf FS Stefano Antonio Donnarumma.
Z Londýna až do Milána
Italský dopravce je v oblasti zahraniční expanze s rychlovlaky zatím nejdále ze všech evropských hráčů. Kromě svého domácího trhu jezdí do Francie, ve spolupráci s dalšími investory provozuje vlaky Iryo ve Španělsku.
Ještě letos firma expanduje s vnitrostátními rychlovlaky ve Francii, oznámila také plány na větší expanzi do Německa. Ani britský trh není pro italského dopravce nový. Firma má podíl v dopravci Avanti West Coast, který provozuje dálkové vlaky ve Velké Británii.
Trenitalia naznačila i další možnosti expanze nových spojení do Velké Británie včetně prodloužení linek v kontinentální Evropě až do Marseille či Milána.
Už dříve své plány na vstup do železničního byznysu mezi Velkou Británií a kontinentální Evropou oznámily Virgin Group, letos v březnu také společnost Gemini. Klíčem ke vstupu je souhlas úřadů k přístupu do depa Eurostaru v Temple Mills na východním okraji Londýna. Londýn mají v hledáčku také švýcarské dráhy SBB.
Praha – Londýn vlakem pod 100 eur a za jeden den. Vyzkoušeli jsme ultralevné tarify