AŽD bude vozit cestující na Kopidlnce autonomním vlakem, musí ale u toho být strojvedoucí

Testování autonomních technologií na vozidle EDITA společnosti AŽD. Pramen: AŽD PrahaTestování autonomních technologií na vozidle EDITA společnosti AŽD. Pramen: AŽD Praha

Legislativa provoz vlaků na širé trati bez strojvedoucího zatím neumožňuje.

Společnost AŽD Praha hodlá v sobotu začít vypravovat autonomní vlak s cestujícími na svou trať Kopidlno – Dolní Bousov, kde normálně veřejná doprava nefunguje. Firma to oznámila na svých stránkách.

„Autonomní vlak, který bude jezdit pravidelně v otevřené krajině s cestujícími, je evropskou technologickou revolucí na železnici. Cestující znají vlaky bez strojvedoucích ze zahraničí, ale vždy jezdí v uzavřených koridorech mezi ploty, v tunelech a podobně. Ovšem provoz autonomního vlaku na trati, kde jsou železniční přejezdy a v kolejišti mohou nastat nečekané situace, je v Evropě průlomovou inovací,“ uvedl šéf AŽD Zdeněk Chrdle.

Autonomní vlak bude tvořit EDITA 811.111, což je Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD, které vzniklo modernizací motorového vozu 810.111. Cestující se od 5. dubna budou vozit v přívěsném voze řady 010, který prošel rekonstrukcí.

Vůz je vybaven displeji zobrazujícími online přenos z kamer a lidarových senzorů na hnacím vozidle, které snímají okolí, měří vzdálenosti a mapují terén. „Díky tomu mohou cestující v reálném čase sledovat data nezbytná pro autonomní činnost řídících systémů, jež pohybující se vlak vyhodnocuje během jízdy,“ uvedla firma.

Cestující ani okolí tratě nicméně nebudou zcela v rukou robotů. Neumožňuje to tuzemská legislativa.

„Na regionální či celostátní dráze v tuto chvíli není možné realizovat provoz v plně autonomním režimu ani s cestujícími ani bez nich. Pokud bude AŽD prezentovat funkce autonomních technologií řízení vlaku, musí dodržovat standardní bezpečnostní požadavky na provoz,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Plně autonomní provoz je dle zákona o drahách možný pouze na dráze speciální, což je v tuzemských podmínkách metro. „Stanovisko ani povolení k provozu autonomního vlaku Drážní úřad nevydal,“ doplnila Straková.

I podle AŽD je třeba nejprve dořešit drážní legislativu, proto bude při prvních jízdách na stanovišti Edity strojvedoucí. Později by se měl ze stanoviště přesunout na „dohledové pracoviště“, kde bude moci kdykoliv zasáhnout a soupravu nouzově zastavit. Na nové legislativě chce spolupracovat i Drážní úřad.

Podrobnosti k plánům AŽD ohledně autonomního provozu na Kopidlnce včetně jízdních řádů jsou na stránkách firmy.

Vlak vybavený autonomními systémy by měl cestující vozit v těchto dnech: 5. a 6. dubna, 3. a 4. května, 31. května a 1. června, 1. až 6. července, 4. až 10. srpna, 6. a 7. září a 4. a 5. října.

Tagy autonomní vlaky AŽD Praha Drážní úřad trať Kopidlno - Dolní Bousov
114 komentářů