Video: Tunel Pětidomí. Podjezd pod českobudějovickým kolejištěm je ve stavebním řízení

Stavební práce by měly proběhnout v letech 2026 až 2031.
Jihočeský kraj posunul do další fáze přípravu silničního podjezdu pod českobudějovickým nádražím. Krajský úřad aktuálně zahájil řízení o společném povolení záměru, což prostřednictvím úřední desky sděluje ekologickým organizacím.
Vydání společného povolení očekává kraj letos, stavět se má od příštího roku. V nově zveřejněném videu dal kraj tunelu název Pětidomí. Tak se nazývá oblast a zastávka trolejbusu na východní straně kolejiště.
Nový silniční tunel pod jižní částí železniční stanice má pomoci ve městě překonat bariéru, kterou představuje rozsáhlé kolejiště. Tunel o délce 360 metrů vznikne zhruba v ose ulic Průmyslová a Dobrovodská a propojí Mánesovu ulici s ulicemi Dobrovodská a U Lávky.
„Základním cílem projektu je propojit centrum města a zanádražní komunikaci mimo přetížený železniční viadukt na křižovatce Nádražní a Rudolfovské ulice,“ stojí v dokumentaci k záměru.
Předpokládaná cena je 2,3 miliardy korun. Stavební práce by měly proběhnout v letech 2026 až 2031, a to v koordinaci se stavbou nového podchodu pod nádražím, jehož investorem je Správa železnic.
Kraj převzal přípravu léta připravované stavby v roce 2021 od města, které hejtman Martin Kuba zkritizoval za neschopnost přetavit plán v realitu. Kraj následně nechal vypracovat novou variantu tunelu.
Tunel nebude mít napojení na Dobrovodskou ulici, přesněji na její část kolmou ke kolejišti, ani na Nádražní ulici. Na druhé zmíněné napojení ale bude udělána příprava. Na obou stranách tunelu budou podzemní okružní křižovatky. Vizualizace jsou zde.