Potvrzeno. Škoda vyhrála miliardovou soutěž na trolejbusy do Německa, karoserie dodá SOR

Trolejbusy na jihozápad Německa budou mít o dveře méně, než je obvyklé.
Škoda Group v pátek oznámila získání zatím největšího kontraktu na dodávku trolejbusů na západoevropských trzích. V soutěži dopravního podniku Städtischer Verkehrsbetrieb Esslingen am Neckar v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko nabídla nejlepší podmínky a byla vyhlášena vítězem soutěže na dodávku 46 parciálních trolejbusů.
Půjde o trolejbusy na platformě 32Tr a 33Tr s karoserií SOR Libchavy o délkách 12 a 18 metrů. Součástí objednávky je také opce na dodávku dalších patnácti trolejbusů.
Dodávka 46 trolejbusů bude probíhat do konce roku 2026. Celkový objem zakázky (bez opce na 15 trolejbusů) činí 41,425 milionu eur (1,025 miliardy korun). Ve všech trolejbusech budou instalovány baterie, které umožní autonomní provoz bez trakčního vedení až na vzdálenost 25 km. Trolejbusy jsou zároveň vybaveny technologií rekuperace, kdy při brždění například během jízdy z kopce jsou baterie zpětně dobíjeny brzdnou energií. Součástí dodávky trolejbusů je také plné zajištění servisu
Speciální úpravy typické pro meziměsto
Podobně jako v případě jiných zákazníků budou trolejbusy pro Esslingen nakonfigurovány přímo na míru požadavkům esslingenského dopravního podniku. Provedené úpravy nabídnou některé prvky typické spíše pro meziměstskou dopravu. Kratší trolejbusy Škoda 32Tr budou ve dvoudveřovém provedení a kloubové trolejbusy Škoda 33Tr budou třídveřové.
Všechna vozidla dostanou komfortnější sedadla pro cestující v provedení obvyklém spíše pro meziměstský provoz. Dále budou trolejbusy osazeny elektrickou rampou pro nástup cestujících s kočárky nebo na invalidním vozíku a k dispozici budou informační systémy a připojení k internetu prostřednictvím palubní sítě wi-fi.
Pohon trolejbusů zajistí asynchronní motory Škoda, přičemž kloubové trolejbusy budou ve dvoumotorovém provedení se dvěma hnanými nápravami (střední a zadní náprava). To zajistí lepší dynamické parametry i snazší jízdu v kopcovitém terénu, případně při zhoršené sjízdnosti komunikací během nepříznivého zimního počasí. K výbavě vozidel bude patřit také diagnostika, včetně možnosti vzdáleného servisního přístupu pro technický a opravárenský tým.
Esslingen rozšiřuje 29kilometrovou trolejbusovou síť o dalších pět kilometrů tratí a stane se jedním z prvních měst v Německu s bezemisní městskou dopravou. Díky rozsáhlé síti tras s trolejovým vedením budou moci být všechny linky dopravního podniku provozovány výhradně trolejbusy poháněnými zelenou elektřinou od městské energetické společnosti Stadtwerke Esslingen (SWE). Místní veřejná doprava v Esslingenu tak bude zcela bezemisní a CO2 neutrální.
Podle zprávy o hodnocení nabídek Škoda porazila v soutěži švýcarský HESS a polský Solaris Bus & Coach. Solaris nabídl o 7,4 % vyšší cenu.
Esslingen původně soutěžil dodavatele nových trolejbusů již v roce 2022, kdy soutěž vyhrál belgický výrobce Van Hool. Ten ale zkrachoval a nedodal jediný trolejbus. Proto musel dopravní podnik vypsat novou soutěž.