Boj o vlaky Plzeň – Domažlice. České dráhy se nepřihlásily, stěžují si na podmínky. Vyhrát může Arriva

Motorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhyMotorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhy

Podle Českých drah nejde zajistit vhodná vozidla včas.

České dráhy mohou přijít o provoz na další regionální lince. Státní dopravce dnes oznámil, že nepodal nabídku v soutěži Plzeňského kraje na provoz linky P3 z Plzně do Domažlic města. Podle Českých drah nejde vozidla pro tyto výkony včas zajistit. Kolik dopravců se přihlásilo není jasné, kraj tento údaj tají. Minimálně jedna nabídka došla: její podání potvrdila společnost Arriva vlaky. Účast dalších dopravců zjišťujeme.

Kraj vypsal nabídkové řízení letos na počátku roku. Odhadovaná hodnota desetileté smlouvy je 3,2 miliardy korun. Podle zadávací dokumentace kraj od prosince 2026 výrazně navýší kapacitu a počty spojů na trati mezi Plzní a Domažlicemi, zejména pak v úseku z Plzně do Nýřan a Stodu. Výchozí dopravní model počítá se 715 tisíci ujetými kilometry ročně.

Miliardová soutěž Plzeň – Domažlice detailně. Do Nýřan pojede dvakrát více vlaků než dosud

Podle podmínek soutěže není nutné se hlásit s novými jednotkami, stačí nízkopodlažní a modernizované. Podle zadávací dokumentace musí dopravci nabídnout do soutěže nízkopodlažní motorové jednotky s kapacitou nejméně 100 míst k sezení. Musí být nízkopodlažní, klimatizované, mít wi-fi či zásuvky. Maximální délka jednotky bude 50 metrů, budou mít pouze 2. třídu. Musí být vybaveny ETCS.

Kraj nechce počty nabídek komentovat, zveřejní je až po uplynutí soutěže a podpisu smlouvy s vítězem.

České dráhy dnes zaslaly médiím rozsáhlé vyjádření (kompletně níže), v kterém si na podmínky soutěže stěžují. Podle dopravce není možné objektivně podmínky naplnit. Dopravce začal hledat vozidla pro tyto výkony až po více než dvou týdnech od vypsání soutěže kraje formou předběžných tržních konzultací. Kraj s ročním předstihem nabídkové řízení řádně notifikoval.

Kdy dojde k vyhlášení vítěze není zatím jasné. Kraj musí nejprve vyřešit námitky Českých drah. Ty se chtějí případně obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten už řeší jinou soutěž, kde České dráhy neuspěly: provoz linek Ex6 a R16.

České dráhy shání další motorové jednotky. Nové i použité pro trať do Domažlic

Žádali jsme zadavatele o posunutí termínu zahájení plnění smlouvy minimálně na prosinec 2027, tomu nebylo vyhověno. Požadovali jsme po zadavateli, aby alespoň upravil kvalitativní požadavky tak, abychom mohli k prosinci 2026 nabídnout dočasné řešení s využitím stávajících vozidel vybavených systémem ETCS a následně realizovali postupné nasazení zcela nových jednotek řady 847 RegioFox, které reálně nemohou být dodány dříve než v první polovině roku 2027. Zadavatel však naše návrhy zamítl a trvá na plnění podmínek již od konce roku 2026. Tím nás prakticky Plzeňský kraj ze soutěže vyřadil a připravil se o možnost získat pro linku P3 zcela nové komfortní vlaky ČD, které už v kraji ke spokojenosti cestujících jezdí a je dokonce možné je provozovat i s příměsí HVO, tedy s menším dopadem na životní prostředí než jiná obdobná dieselová vozidla,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu. Dopravci končí smlouva právě v prosinci příští rok.

Situace z pohledu dopravců může připomínat nedávnou soutěž na výkony dálkové dopravy z Prahy do Českých Budějovic, kde ministerstvo dopravy stanovilo takové podmínky, že se mohly přihlásit jen České dráhy. Tehdy si dopravce na tuto skutečnost nestěžoval.

Vyjádření Českých drah

České dráhy nepodaly nabídku do soutěže Plzeňského kraje na zajištění provozu linky P3 Plzeň – Domažlice město. Důvodem je objektivní nemožnost zajistit v požadovaném čase vozidla odpovídající požadavkům stanovených zadávací dokumentací.

Požadavky Plzeňského kraje na počty a technické parametry vozidel, včetně přepravní kapacity a vybavení systémem ETCS, jsou z pohledu dostupnosti vozidel na trhu i z hlediska výrobních lhůt nových vlaků v daném čase nesplnitelné. České dráhy realizovaly průzkum trhu, který dokládá, že vhodná secondhandová vozidla splňující parametry kraje se na trhu v potřebných počtech a kvalitě nenacházejí. A i kdyby teoreticky byla k dispozici, nelze je vybavit palubní jednotkou ETCS a provést další úpravy ve lhůtě kratší než 24 měsíců (soutěžní procesy, výrobní kapacity a schvalovací procesy pro technicky zhodnocená vozidla). Podobně u nových vozidel, tam je dodací lhůta i podle rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže minimálně 25, ale dle aktuálních indikativních nabídek také až 48 měsíců. Dopravce logicky může pořídit vozidla až po definitivním dokončení soutěže a vyhlášení výsledků, tedy může je objednat přibližně jen 18 měsíců před zahájením provozu podle soutěžené smlouvy.

Kraj tak žádnému dopravci, který vozidla již nemá k dispozici a připravená pro provoz, nenechává dostatek času na splnění smluvních předpokladů, přičemž nenasazení požadovaných vozidel od začátku provozu je kryto masivními sankcemi. České dráhy by navíc, na rozdíl od všech ostatních dopravců na tuzemském trhu, ještě musely na vozidla realizovat veřejnou soutěž. Tím jsou ještě více znevýhodněny oproti své konkurenci, která nemusí postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

„Žádali jsme zadavatele o posunutí termínu zahájení plnění smlouvy minimálně na prosinec 2027, tomu nebylo vyhověno. Požadovali jsme po zadavateli, aby alespoň upravil kvalitativní požadavky tak, abychom mohli k prosinci 2026 nabídnout dočasné řešení s využitím stávajících vozidel vybavených systémem ETCS a následně realizovali postupné nasazení zcela nových jednotek řady 847 RegioFox, které reálně nemohou být dodány dříve než v první polovině roku 2027. Zadavatel však naše návrhy zamítl a trvá na plnění podmínek již od konce roku 2026. Tím nás prakticky Plzeňský kraj ze soutěže vyřadil a připravil se o možnost získat pro linku P3 zcela nové komfortní vlaky ČD, které už v kraji ke spokojenosti cestujících jezdí a je dokonce možné je provozovat i s příměsí HVO, tedy s menším dopadem na životní prostředí než jiná obdobná dieselová vozidla,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

České dráhy vnímají počínání Plzeňského kraje a šibeniční termín vypsání veřejné zakázky vzhledem k začátku jejího plnění za výrazně limitující pro dopravce, kteří již nyní nedisponují vozidly, která by mohla být na tento provozní soubor nasazena. Plzeňský kraj věděl o konci kontraktu řadu let, a přesto se rozhodl vypsat soutěž na poslední chvíli s parametry, které nejsou splnitelné pro dopravce, kteří už nemají vozidla dopředu připravená. České dráhy podaly proti takto nastaveným podmínkám námitky, které kraj ke dni podání nabídek nevyřídil. V případě negativního rozhodnutí o námitkách nechají České dráhy nastavené parametry přezkoumat Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

České dráhy věří, že do budoucna budou zadávací podmínky u veřejných zakázek nastavovány tak, aby umožňovaly reálnou soutěž mezi dopravci za férových a nediskriminačních podmínek.

Tagy Arriva vlaky České dráhy linka P3 Plzeň - Domažlice město Plzeňský kraj
183 komentářů