Přestavba počátečního úseku D8 bude rozsáhlejší. ŘSD chystá novou žádost o zelené razítko

MÚK Zdiby na D8 a nově řešený sjezd na Mělník. Pramen: ŘSDMÚK Zdiby na D8 a nově řešený sjezd na Mělník. Pramen: ŘSD

Záměr zahrnuje přestavbu MÚK Zdiby a Kostelecká a čtyřkilometrové rozšíření D8 na šest pruhů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) změnilo plány přípravy přestavby mimoúrovňové křižovatky Zdiby na počátečním úseku dálnice D8. Už v roce 2019 požádalo o zjišťovací řízení ohledně posudku EIA. Proces byl však nyní podle informačního systému EIA ze strany ministerstva pro životní prostředí formálně ukončen kvůli nedodání potřebné dokumentace.

ŘSD původně plánovalo ve Zdibech zcela přestavět mimoúrovňovou křižovatku a rozšířit navazující úsek dálnice D8 (Prosecké radiály) v úseku km – 1,9 až km 0,0 na dálniční standard.

Následně bylo koncepčně rozhodnuto a s MŽP projednáno, že související modernizace dálnice D8 bude provedena v rozsáhlejším úseku,” vysvětlil pro Zdopravy.cz mluvčí ŘSD Jiří Veselý proč ŘSD nepokračuje dle původních plánů.

Nový záměr je nazván „D8 MÚK Zdiby – MÚK Kostelecká“ a zahrnuje modernizaci dálnice D8 v délce přes čtyři km. „Protože se jedná o více než dvojnásobnou délku a nový záměr současně obsahuje i řešení části křižovatky MÚK Březiněves, nemohlo tak být dále pokračováno v původním záměru,” dodal Veselý.

Projekt se nově koordinuje i s dvěma úseky Pražského okruhu, který bude v tomto prostoru dálnici D8 protínat. Jde o úseky Ruzyně – Březiněves a Březiněves – Satalice, oba získaly souhlasné stanovisko EIA nedávno.

Klíčové razítko pro poslední část Pražského okruhu. Spojnice D10 a D8 má být hotová do roku 2031

Nová žádost o zelené razítko pro křižovatku ve Zdibech a Březiněvsi spolu s navazujícím úsekem Prosecké radiály se podle Veselého už připravuje včetně potřebné dokumentace. „Probíhá závěrečná korektura a oponentura, a tato dokumentace EIA pro nový záměr bude v nejbližších týdnech předložena k posouzení na MŽP,” dodal mluvčí.

Další posun pro severní část Pražského okruhu. Soud odmítl stížnost radnic na platnost zeleného razítka

Křižovatka Zdiby má nyní tvar písmene delta. V roce 2023 ŘSD zde otevřelo nový přímý sjezd z dálnice na silnici I/9 ve směru na Líbeznice a Mělník. Do té doby byla dálnice na silnici I/9 napojena vratnou větví a stykovou křižovatkou, což odbočení vlevo na Líbeznice činilo značně obtížným.

MÚK Zdiby na D8 s novou odbočovací větví. Pramen: ŘSD

MÚK Zdiby na D8 s novou odbočovací větví. Pramen: ŘSD

V rámci další přestavby se stávající okružní křižovatka u exitu změní na turbookružní typu vejce. Součástí budou i nové mosty či přeložky navazujících komunikací.

Počítá se se zrušením a demolicí čerpací stanice MOL Zdiby I. ve směru na Ústí a zrušení napojení k benzince MOL Zdiby II ve směru na Prahu. K té poté povede nová komunikace, která napojí i sousedící autosalon a servis na Zemědělskou ulici ve Zdibech.

Převedení pěších a cyklistů křižovatkou vyřeší lávka, která bude součástí plánované tramvajové trati Kobylisy – Zdiby.

Nově bude tento úsek dálnice D8 v kategorii D34,0/120, bude mít 2×3 jízdní pruhy a střední dělící pás bude široký čtyři metry.

ŘSD plánuje dálnici D8 rozšířit na šest pruhů i dále od Zdib až k Nové Vsi u křížení se silnicí I/16 na Mělník a Slaný. Veřejné projednání dokumentace EIA se konalo loni v září, stavět by se podle současných plánů mělo začít v roce 2029.

Rozšíření D8 na šest pruhů může paradoxně zmenšit protihlukové stěny. Obce u dálnice se brání

Tagy D8 D8 MÚK Zdiby Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D8 ŘSD Zdiby
25 komentářů