P+R parkoviště začala Praze vydělávat, plní se už i to největší. U ostatních se však smysl vytrácí

Chlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czChlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Aby mělo P+R parkoviště smysl, musí mít 600 míst. Pravděpodobnost volného místa by měla být 90 procent.

Loňský rok byl prvním, kdy se pražské Technické správě komunikací (TSK) podařilo dostat do kladných čísel i P+R parkoviště. Ta leží na okraji města a předpokládá se na nich odstavení aut, která tak nepokračují od centra a nepřispívají k přetížení dopravy.

Deníku Zdopravy.cz potvrdil kladný výsledek ředitel TSK Filip Hájek. Výsledek garážových P+R parkovišť byl loni po odečtení nákladů na provoz 2,1 milionu korun, o rok dříve skončily ve čtyřmilionové ztrátě. Nekrytá P+R vydělala loni 7,4 milionu, v roce 2023 to bylo 10,8 milionu.

Město na P+R přitom dlouhodobě doplácelo, k lepším výsledkům pomohlo zvýšení cen ještě za minulého vedení magistrátu. I tak parkoviště vydělávají pouze na provoz a údržbu, se zaplacením počáteční investice města se nepočítá.

TSK má ve své správě 20 P+R parkovišť se 3993 parkovacími místy. Obvykle na nich řidiči platí jen 50 Kč za 24 hodin, na některých blíže centru pak 100 korun na den.

Tím největším jsou P+R Garáže Černý Most nabízející 858 míst. Do nedávna často zela prázdnotou, to se ovšem v posledních měsících změnilo.

V pracovní dny bývá Černý Most okolo desáté hodiny plný, kolegové z obsluhy musí posílat řidiče na parkoviště Černý most 2, které je trochu dál od metra a je tam dalších 180 míst,“ uvedla pro Zdopravy.cz ředitelka úseku TSK Doprava v klidu Dana Jurášková.

Podle informací na parkovacím webu TSK jsou vytížené dny hlavně úterý a středa. Podle Juráškové vděčí Černý Most lepší obsazenosti zpoplatnění parkování v nedalekém obchodním centru a pak obecnému trendu, že si řidiči na existenci parkoviště musí postupně zvyknout. „Náběhová křivka je 2-3 roky,“ uvádí ředitelka. P+R na Černém Mostě bylo výrazně zkapacitněno v roce 2021.

V sedm ráno plno

Obecně platí, že vybudování jednoho parkovacího místa stojí město milion korun, proto se magistrát do stavby nových P+R parkovišť nehrne a dokončuje již jen před delší dobou zahájené projekty. Náměstek primátora Zdeněk Hřib vysokou cenu nových P+R kritizuje dlouhodobě a vybízí k jejich budování spíše Středočeský kraj.

Jsou drahá a jejich přínos malý. Praha přehodnotí stavby nových P+R parkovišť

Černý Most je přitom jediné pražské vysokokapacitní P+R provozované TSK. Druhé je v Letňanech, nabízí 679 stání a provozuje ho dopravní podnik (DPP). Ostatní P+R mají jen okolo 100 míst a obvykle jsou plná třeba už v sedm hodin ráno, takže je téměř jisté, že u nich řidiči narazí na zavřenou závoru.

To je podle Juráškové špatně, protože řidiči nemohou se zaparkováním dopředu počítat. „Nová P+R parkoviště by měla mít alespoň 500-600 míst, aby plnila obslužnost města. Pravděpodobnost, že najdete jako návštěvník Prahy volné místo, by měla být alespoň 90 procent,“ vypočítává Jurášková. Pak budou P+R naplňovat svůj smysl a lidé mířící do Prahy začnou přesedat na MHD.

Před Vánocemi či během velkých akcí nebude podle ní stačit žádná kapacita, ale pro běžný provoz by se nová P+R měla dimenzovat tak, aby procento průměrné obsazenosti bylo u všech zhruba stejné.

Podle náměstka ředitele TSK Martina Pípy je parkovacích míst ve městě obecně málo a těžko se s nimi pracuje. „Obyvatelé obvykle nechtějí, aby do Prahy jezdila další auta a vlny nevole způsobují i P+R. Lidé mají strach, že se doprava kolem nich zvýší, jelikož každé parkoviště další dopravu indukuje,“ říká Pípa.

Dodává, že zahraniční metropole zkouší používat metodiku, kdy se při vybudování nových 100 parkovacích míst P+R na okraji města obratem zase jiných 100 míst v centru zruší. Celkový počet míst zůstane zachován a dopravě se tak uleví.

Tagy Černý Most P+R parkování praha Technická správa komunikací hl. m. Prahy
87 komentářů