Provozní budova ČD na hlavním nádraží půjde k zemi, zaměstnanci do buňkoviště

Praha hlavní nádraží, vpravo dole budova určená k demolici. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPraha hlavní nádraží, vpravo dole budova určená k demolici. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy už kvůli "pokračující revitalizaci území okolo pražského hlavního nádraží" zrušily v polovině prosince terminál autovlaků.

Areál pražského hlavního nádraží se letos promění. V plánu je demolice provozní budovy Českých drah, která se nachází na severní straně nádraží u Seifertovy ulice. Zaměstnanci státního dopravce budou muset budovu opustit.

„Plánovaná demolice provozní budovy souvisí s dalším rozvojem lokality okolí pražského hlavního nádraží, který dle platných smluv připravuje skupina CR-City. Dle aktuálního plánu by k demolici objektu mělo být přistoupeno v průběhu letošního roku,“ sdělil mluvčí ČD Filip Medelský.

Zaměstnanci ČD, kteří mají v budově zázemí, budou rozděleni do dvou skupin. Část z nich (např. vlakové čety s nástupem v Praze) se přesune do administrativního komplexu Bredovský dvůr, druhá skupina (např. posunovači, vozmistři) najde podle Medelského zázemí v provizorním objektu.

„Jeho umístění bylo navrženo, s ohledem na provozní potřeby, co nejblíže provozu. Předpokládaná doba tohoto provizoria je 36 měsíců,“ doplnil mluvčí.

O situaci se zajímali i odboráři na setkání s personální šéfkou ČD Blankou Havelkovou. O výsledku informovali ve svém zpravodaji Obzor. „Zaměstnavatel uskuteční informativní schůzku pro zaměstnance, kde jim sdělí všechny informace o nových prostorech v „buňkovišti“ za sedmým nástupištěm a využívání prostor v budově Bredovský dvůr,“ stojí na stránkách Obzoru.

Co bude po konci tříletého provizoria za sedmým nástupištěm, České dráhy zatím nevědí. „Ve hře je několik variant, finální rozhodnutí nicméně zatím nebylo učiněno,“ sdělil Medelský. České dráhy už kvůli „pokračující revitalizaci území okolo pražského hlavního nádraží“ zrušily v polovině prosince terminál autovlaků. V polovině letošního roku ho chtějí nově otevřít v depu v Michli.

Práva k výstavbě na pozemcích Českých drah v areálu hlavního nádraží má zmíněná společnost CR-City, za kterou stojí firmy Sudop Group, Penta Real Estate a České dráhy. Právě státní dopravce vlastní drtivou většinu pozemků v oblasti „hlaváku“, včetně těch pod kolejištěm. Pro České dráhy se přitom k pozemkům váží letité závazky.

„Ty pozemky jsou pod smlouvou desítky let. My jsme testovali závaznost a platnost těch smluv a nenašli jsme žádný argument, že by ty smlouvy platné nebyly. Naopak, v případě nedodržení těch závazků by nám hrozily sankce, které jsou co do výše až nedohledné. Naše úloha teď je být developerům rovnocenným partnerem a maximalizovat zisk pro České dráhy,“ řekl loni v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf ČD Michal Krapinec.

Podle ministerstva dopravy byla smluvní dokumentace k developerskému projektu uzavřena v roce 1992 a jde o „platný smluvní vztah, který trvá“.

Deník Zdopravy.cz s dotazy k podrobnostem developerského projektu oslovil i společnost Penta Real Estate. Odpovědi přinese po jejich obdržení. Penta, která už v oblasti dokončila několik projektů, mimo jiné deklarovala také zájem o překrytí kolejišti a následnou zástavbu nad ním.

Praha hlavní nádraží, protiatomový kryt. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPraha hlavní nádraží, vpravo dole budova určená k demolici. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPraha hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNakládka vozidel na autovlak. Autor: České dráhyAutovlak v Praze. Pramen: České dráhy
Tagy České dráhy CR-City Praha hlavní nádraží zástavba hlavního nádraží
112 komentářů