Ve Skopje se dá učit, jak funguje letiště, říká jeho manažer. Země láká na pobídky, jedná o lince do Prahy

Letiště ve Skopje v Severní Makedonii. Foto: TAV AirportsLetiště ve Skopje v Severní Makedonii. Foto: TAV Airports

Jednání probíhají s Wizz Air, které mají ve Skopje svou základnu, i s Ryanairem.

Severní Makedonie se snaží podpořit turistický ruch v zemi. V Praze uspořádala setkání se zástupci cestovních kanceláří, kde prezentovala jeden z nejmenších balkánských států jako ideální destinaci pro vyznavače gastro turistiky či adrenalinových sportů.

V nalákání turistů do země má pomoci podpora letecké dopravy. Země spustila dotační program, který vyplácí cestovkám či charterovým nebo pravidelným dopravcům pobídky za každého cestujícího splňujícího podmínky. Podobně láká zejména nízkonákladové dopravce řada dalších zemí usilujících o „nakopnutí“ turismu.

Severní Makedonie konkrétně nabízí 35 eur za každého, kdo přiletí na letiště ve Skopje či Ochridu ve skupině minimálně 10 lidí a zůstane v zemi alespoň tři noci.

Menší sezónní ochridské letiště pak k částce přidává ještě další 9 eur za osobu, pokud celkový roční počet pasažérů přesáhne 1500 lidí.

O pravidelné letecké spojení s hlavním městem Skopje usiluje i Praha. Podle ředitele letiště Jiřího Pose je metropole jedním z posledních evropských hlavních měst, kam se z Prahy nelétá. Přímé spojení zatím Ruzyně nemá třeba s Lublaní nebo Berlínem či Bratislavou.

Věřím, že za rok budeme slavit první let do Skopje. Jednání probíhají s Wizz Air, které mají ve Skopje svou základnu, i s Ryanairem,“ uvedl na setkání Pos.

Konkurencí je Kosovo i Bulharsko

Obě makedonská letiště provozuje turecká společnost TAV Airports. „Máme koncesní smlouvu, která končí v roce 2032, takže nám zbývá zhruba dalších sedm let,“ popsal pro Zdopravy.cz generální manažer společnosti Nežat Kurt.

Společnost pro makedonskou vládu vede jednání s novými dopravci a zařizuje i marketingové kampaně.

Hlavním kandidátem na dopravce mezi Prahou a Skopje je podle něj zmíněný Wizz Air. „Ve Skopje má už svá letadla, proto by pro něj bylo nejjednodušší tuto linku zřídit. Už jsme o tom několikrát jednali. Praha byla několikrát zmiňována, ale kvůli potížím s motory nebyla dosud dostatečná kapacita,“ dodal Kurt.

Hlavním konkurentem pro Skopje v regionu je podle něj kosovská Priština, srbská letiště a bulharská Sofie. Dále pak Albánie, kde je v posledních letech velmi aktivní zejména Ryanair.

Právě teď jednáme se společností Ryanair. Je známo, že Ryanair je velmi agresivní, pokud jde o ceny. Snažíme se najít vyváženou úroveň, na které bychom se s nimi byli schopni dohodnout,“ dodal Kurt.

V současnosti je pro české cestující nejjednodušším způsobem, jak letět do Makedonie cesta přes Vídeň či Frankfurt.

Žádný outsourcing

TAV Airports v posledních letech výrazně expanduje do řady zemí. Je největší společností pro pozemní odbavení v Turecku. „Operujeme na všech letištích v Turecku a děláme také pozemní odbavení třeba na letištích v Kazachstánu, letiště v Almaty přímo vlastníme,“ uvedl k handlingovým aktivitám společnosti Kurt.

TAV Airport působí celkem na 110 letištích v 33 zemích. Firma se chce zaměřovat na kompletní provoz letišť. „V Makedonii je pod námi i bezpečnost, pozemní odbavení, catering či duty free shopy. Všechno děláme my, žádný outsourcing. Jediné, co neděláme, je řízení letového provozu,“ uvedl s nadsázkou Kurt.

Vždycky říkám, že Makedonie nebo Skopje je ideální místo pro každého, kdo by se chtěl učit o letištích. Protože my děláme všechno,“ dodal.

Největším problémem leteckého byznysu jsou nyní podle něj lidské zdroje. „Buď nejsou lidi, nebo zaměstnanci nevědí, zda tu práci chtějí do budoucna dělat. HR nejen v sektoru letectví se musí změnit,“ domnívá se manažer.

Zájmu cestujících o létání se do budoucna neobává. „Lidé jsou letecké dopravě nakloněni a chtějí více cestovat. Uvědomují si, že život není věčný,“ uzavřel Kurt.

Tagy dotace letišť Ochrid Praha - Skopje Severní Makedonie Skopje TAV Airports
13 komentářů